Abstract:
زیبایی ، ریشه در نهاد و روحیات وام گرفته شخص طراح از یگانه زیبای عالم دارد . هر هدفی بایک قاعده مندی و طی یک فرایند برنامه محور به دست می آید و در طی این فرایند ابزار های بکار میرود. در بحث زیبایی شناسی و معماری ، معماران ایرانی در طول چندین هزار ساله تاریخ هنری خود همواره با اتکای به خلاقیت و حس زیبایی شناسی برخاسته از فرهنگ ، شخصیت و محیط زیبای ایرانی توانسته اند ابزار های مختلفی ابداع و بهبود بخشند یکی از این ابزار های در معماری نقوش هندسی و گره چینی با استفاده از مصالح مختلف و متناسب با کاربری فضای خاص با اقلیم خاص میتوان نام برده شود که همواره در طول تاریخ بهصورت فرایند رو به رشد عمل کردهاند. این پژوهش با هدف آشنایی بیشتر نگارنده و خوانندگان محترم با هنر معماری سنتی ایرانی اسلامی و بازشناسی قواعد و حکمت های پنهان نقوش سنتی در هنر های اسلامی سعی کرده قدمی در خصوص معرفی و بازیابی دلایل و عناصر ماندگاری و اثرگذاری فضایی آثار معماری گذشته ایران باشد. در این پژوهش با توجه به نیاز بررسی متون تاریخی و مطالعات کتابخانه ی و دستیابی به مضامین تاریخی در زمینه روابط و نقوش هندسی در معماری سنتی ، روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ی و بررسی تطابقی نظرات پیشین مد نظر بوده و در ادامه با روش تجزیه تحلیل و استدلال منطقی در جمع بندی مطالب به یک نتیجه معلوم در خصوص نمود زیبایی شناسی و روابط قدسی گرههای هندسی در معماری کهن و اسلامی ایران برسیم ،پس از تجزیه تحلیل و استدلال منطقی و در جمع بندی مطالب عنوان شده به جرات میتوان عنوان کرد از دلایل ماندگاری و عظمت معماری ایرانی اسلامی در طول چندین هزار سال در آگاهی به روز و سطح بالای معماران آن زمان نسبت به علوم مهندسی سازه و اقلیم در قیاس با دیگر ممالک بوده و در ادامه از مهمترین دلایل دیگر وجود حس زیبایی شناسی آنان که برخاسته از محیط فرهنگی و اقلیمی کاملا خاص کشور و رابطه عاشقانه خالق و مخلوق نهادینه در قلب وی میتواند عنوان شود.
Machine summary:
١-١ بيان مسئله با توجه به مقدمه عنوان شده بايد بيان داشت رعايت اين اصل يعني رسيدن به زيبايي در يک اثر هنري بايد از اولويت هاي يک طراح و تحت يـک فراينـد برنامـه محور برخاسته از بطن روحيات شخصي هنر مند باشد ، يکي از طرق آموزش و فرايند يادگيري در هنر ، همواره ارائه مصاديق و بررسي نمونـه کارهـاي پيشـين بـوده است در اين پژوهش سعي شده با نگاهي به تاريخ معماري ايراني خصوصا دوران اسلامي سعي بر برآوردي در تجميع اصول و نمودهـاي زيباشناسـان در طراحـي ايـن نقوش با توجه به بستر و زمينه هاي معاصرشان انجام گيرد و پس از تجزيه تحليل و استدلال منطقي روابط و حکمت هاي موجود بيـان گـردد در ايـن خصـوص و بـا توجه به زمينه تاريخي و موارد کثير نظريات در اين خصوص نياز به جمع اوري اطلاعات کتابخانه ي و جمع بندي نظريات پيشين بزرگان و پزوهنـدگان عـالم هنـر و معماري و حتي فلاسفه دخيل در نظريات مباني نظري طراحان معماري ميباشد اين رويه با در نظر گرفتن مطالعات ميداني شخص نگارنده و با اتکـاي بـر روحيـات و معنويات يک فرد مسلمان زيسته در بومي فرهنگي و با قدمتي طويل و زخم خورده و التيام يافته از تهاجماتي کثير ميباشد .