Abstract:
امروزه با افزایش توجه به طراحی فضاهای آموزشی، آگاهی جامع تری از نیازهای شناختی، الگوهای رفتاری و فرایند رشد جسمی و روانی کودکان حاصل شده و نظریه های آموزشی و یادگیری محیط، محور را به سمت پرورش خلاقیت به خصوص در دوران کودکی سوق داده است. بنابراین طراحی محیط آموزشی مناسب برای رشد ذهنی، فیزیکی، عاطفی و اجتماعی کودکان که زمان زیادی در آن سپری می کنند، امری ضروری است و به همین منظور برای رشد طبیعی کودک کم توان ذهنی نه تنها داشتن محیط مناسب ضروری است، بلکه برای رشد هر یک از استعداد ها و توانایی های فردی، سن و زمان یادگیری نقش مهمی را در پروش خلاقیت او ایفا می کند. هدف اصلی این پژوهش افزایش خلاقیت از طریق بهبود کیفیت در طراحی مراکز آموزشی کودکان کم توان ذهنی است و جامعه آماری مورد استفاده در این مقاله پنج نمونه ی موفق از مراکز آموزشی کودکان کم توان ذهنی در کشورهای مختلف می باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و برای تجزیه تحلیل مولفه ها، از روش قیاسی استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این مطالعات بیانگر نقش عوامل محیطی و مولفه های اثرگذار خلاقیت در طراحی مراکز آموزشی بر کودکان کم توان ذهنی می باشد.
Machine summary:
- محمد باقري و حميدرضا عظمتي در پژوهشي با عنوان فضاي کالبدي به مثابه برنامه درسي(پرورش خلاقيت کودکان در محيط مدرسه ) به اين نتيجه رسـيدند که طرح محوطه سازي حياط ، معماري و جزييات کفها، جداره ها و ديوارهاي کلاس ، راهروها، سالن ها، مبلمان داخلـي و بهـره گيـري از عناصـر کمـک آموزشـي بـه صورت متنوع ، انعطاف پذير و نظارت پذير مي توانند جشنواره اي از کنجکاوي، تخيل ، تجسم ، بازي سازي و در نهايت بـروز خلاقيـت کودکـان پديـد آورنـد (بـاقري و عظمتي،١٣٩٠).
Christoffel ٢ معماري شناسي | نشريه اختصاصي معماري و شهرسازي ايران - مهدي خاک زند و همکاران در مقاله اي با عنوان دستيابي به مؤلفه هاي معماري فضاهاي آموزشي ويژه کودکان کم توان ذهني آموزش پـذير بـه ايـن نتيجـه رسيده اند که با توجه به تأثير مثبتي که محيط هاي معماري مي تواند در روند رو به رشد کودکان کم توان ذهني داشته باشد، طراحـي فضـاهاي آموزشـي از اهميـت ويژه اي برخوردار است و اينگونه محيط ها بايد امن ، آرام و در عين حال محرک باشد (خاک زند و همکاران ،١٣٩٣).
- مريم طباطبائيان و همکاران در مقاله اي با عنوان تحليلي بر تأثير محيط هاي ساخته شده در خلاقيت کودک به اين نتيجه رسيده اند که با توجـه بـه عوامـل مؤثر در رفتار محيطي نشان مي دهد، محيط با ويژگي هايي نظير پيچيدگي، تحريک کنندگي، انعطاف پذيري، بازي سازي و ايجـاد کننـده تعامـل بـين کودکـان در افزايش خلاقيت کودکان مؤثر است .