Abstract:
جغرافیای کاربردی از زمان حیات انسان پا به عرصه وجود نهاد و پای به پای انسان و در تمام ابعاد زندگی او رخنه کرد و تکامل یافت. یکی ازین تکاملات ظهور فناوری نانو بهعنوان موج چهارم انقلاب صنعتی بود که علاوه بر انقلابی که در جهان به پا کرد، هیاهویی در نظامهای آموزش کشورهای دنیا به وجود آورد تا افراد متخصص را در این زمینه تربیت کند. برنامههای متنوع آموزشی برای ردههای مختلف سنی نشان از توجه همهجانبه به سرمایهگذاری در این فناوری دارد. فناوری نانو، پدیدهای عظیم است که در تمامی گرایشهای علمی راهیافته و از فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچهتمامتر درحالتوسعه میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر ارزیابی معیارهای استاندارد آموزشی، معایب و مزایای خدمات آموزشی و ارائه راهکارها و پیشنهاد الگوهای مناسب انتقال دانش و افزایش آگاهی دانشآموزان در ارتباط با مدلهای مفهومی و هنرهای تجسمی آموزش دانش جدید نانو به زبان ساده و قابلفهم برای دانشآموزان میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و توسعهای و به لحاظ روش انجام تحقیق، توصیفی و تحلیلی میباشد. برای دستیابی به ادبیات نظری پژوهش از روشهای توصیفی و اسنادی با مرور ادبیات مربوط به مفاهیم فناوری نانو و همچنین روشهای تحلیلی برای پاسخ سوالات و شاخصهای تاثیرگذار بر یادگیری نانو در مدارس محدوده موردمطالعه از نرمافزار spss استفادهشده است. با توجه به یافتههای تحقیق و نتایج بهدستآمده از آزمون T testدر تحلیل حاصل از نرمافزار spss نشان داد که مولفه هنرهای تجسمی که شامل گویه آموزش با استفاده از ابزارهای آموزشی(کتاب،عکس و...) با ضریب معناداری 68/3،آموزش با استفاده از انیمیشنهای کمکآموزشی با ضریب 62/3 و گویهها مدلهای مفهومی که شامل تجهیز آزمایشگاههای دانشآموزی به فناوری نانو با ضریب 66/3 به ترتیب اهمیت بالاترین ضریب را به خود اختصاص دادهاند. نتایج کلی تحلیل بیانگر این است که هنرهای تجسمی بیشترین ضریب و بیشترین تاثیر را در یادگیری و آموزش فناوری نانو تکنولوژی در مدارس خواهند داشت. همچنین برای نشان دادن تاثیر هر مولفه از تحلیل سلسله مراتبی AHP از طریق نرمافزارEXPERT CHOICE استفاده شد که محاسبه نشان داد که هنرهای تجسمی (A) با امتیاز 188/0 و مدلهای مفهومی (B) با امتیاز 081/0 به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در آموزش کودکان تیزهوش با فناوری نانو تکنولوژی میباشند
Machine summary:
همچنين براي نشان دادن تأثير هر مؤلفه از تحليل سلسله مراتبي AHP از طريق نرم افزار- EXPERT CHOICE استفاده شد که محاسبه نشان داد که هنرهاي تجسمي (A) با امتياز ٠/١٨٨ و مدل هاي مفهومي (B) با امتياز ٠/٠٨١ به ترتيب داراي بيشترين اهميت در آموزش کودکان تيزهوش با فناوري نانو تکنولوژي مي باشند.
بـا پيشـرفت سريع علوم ، وظيفه ما ايجاد زمينه هاي مساعد آموزشي براي دانش آموزان است ، نانو در آينده اي نه چنـدان دور بخـش عظيمي از فعاليت هاي بشر را فرامي گيرد، ازاين رو از طريق مدل هاي تجسمي و تعامل دوگانه فن آوري و علوم زيستي و فيزيک مي توان به اين هدف رسيد.
لذا سؤالات اصلي تحقيـق بـدين صـورت شکل مي گيرند: طراحي مدل هاي مفهومي و هنرهاي تجسمي چگونه در آشنايي کودکان تيزهوش با فناوري نانو نقش دارنـد؟ مـدل - هاي مفهومي و هنرهاي تجسمي کدام يک در يادگيري سريع تر دانش آموزان نقش مهم تري دارند؟ اين مقاله ازنظر هدف ،کاربردي بوده و ازنظر روش تحقيق تحليلي مي باشد.
تکنولوژي آموزشي تکنولوژي آموزشي عبارت است از روش سيستماتيک طراحي ، اجراي و ارزشيابي کل فرايند تدريس و يادگيري کـه بر اساس هدف هاي معين و يا بهره گيري از يافته هاي روان شناسي يـادگيري و علـم ارتباطـات و بـه کـارگيري منـابع مختلف - اعم از انساني و غيرانساني - به منظور آموزش مؤثرتر تنظيم و اجرا مي شود (١٩٧٤١٢,Movaphaghin).
نتايج بيانگر اين امر است که هنرهاي تجسمي (A) با امتياز ٠/١٨٨ و مدل هاي مفهـومي (B) بـا امتياز ٠/٠٨١ به ترتيب داراي بيشترين اهميت در آموزش کودکان تيزهوش با فناوري نانو تکنولوژي مي باشند.