Abstract:
زمینه و هدف: سنجش اخلاق سازمانی، دغدغه بسیاری از مدیران و پژوهشگران است. با توجه به ماهیت ویژه بیمارستانها، توجه روزافزون جامعه به اخلاق پزشکی در سالهای اخیر و تغییرات محیطی و فناوری در عصر حاضر، طراحی مدلی متناسب با بیمارستانهای کشور اهمیت دارد. هدف این مطالعه طراحی مدل اخلاق سازمانی فضیلتمحور برای بیمارستانهاست و بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به منزله مورد مطالعه، انتخاب شدهاند.
مواد و روشها: روش پژوهش کیفی، از نوع نظریه دادهبنیاد با رویکرد نوخاسته است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه ساختارنیافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل مدیران و خبرگان اخلاق سازمانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران هستند و بعد از 3 مرحله نمونهگیری هدفمند، با ۱۸ مصاحبه اشباع نظری حاصل شد و روابط بین ابعاد مدل، تعیین گردید و روایی و پایایی مدل بررسی شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، 17 مقوله فرعی در قالب ۴ مقوله اصلی «وضعیت کلی اخلاق در جامعه»، «پیشرانهای اخلاق در سازمان»، «اخلاق فضیلتمحور» و «نتایج رعایت اخلاق در بیمارستان» اجزای مدل را تشکیل میدهند و روابط بین ابعاد مدل به منزله راهنمای به کارگیری آن تبیین شدند.
ملاحظات اخلاقی: اطلاعات پژوهش از مصاحبه همراه با رضایت از خبرگان به دست آمد و در حفظ محرمانگی اطلاعات آنها اطمینان خاطر ایجاد شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش برای رسیدن به بیمارستان اخلاقی، بهبود «وضعیت کلی اخلاق در جامعه» موجب تقویت «پیشرانهای اخلاق در سازمان» میشود و ارتقای «پیشرانهای اخلاق در سازمان» باعث بهبود «اخلاق فضیلتمحور» میشود. در نهایت رعایت اخلاق فضیلتمحور، بر نتایج اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی سازمان اثرگذار است. از مدل حاضر میتوان برای سنجش وضعیت اخلاق فضیلتمحور در سطح بیمارستانها بهره جست.
Background and Aim: Organizational ethics measurement is a constant
concern of many managers and researchers. Considering the special nature of
hospitals, the growing attention of the society to medical ethics in recent years
and the changing environment and technology in the present era, it is important
to have the model appropriate to the hospitals in the country. The purpose of
this study was to design the model of virtue-based organizational ethics in
hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences and Health Services
as a case study.
Materials and Methods: The method of qualitative research is the Grounded
Theory (emerging approach). The unstructured interview was used for data
gathering. The statistical population of the study consisted of managers and
ethical experts at Tehran University of Medical Sciences and Health Services.
After 3 stages, sampling was carried out with 18 interviews and the relationships
between the dimensions of the model were determined and the validity and
reliability of the model were examined.
Findings: Based on findings from Grounded Theory, 17 Subcategories in the
form of 4 main categories including Ethics in Society, Drivers of Ethics in the
Organization, Virtue Ethics, Observance of Ethics in the Hospital Results, the
components of this model are made up of. Also, the relations between the
model components were determined.
Ethical Considerations: The research information was obtained from the
interview with the consent of the experts and the confidentiality of their
information was assured.
Conclusion: Besides, according to the model relations, it was determined to
achieve the moral hospital must Ethics in Society that effect to Drivers of Ethics in
the Organization, improved. Also, Ethics in Society to be an effect on Virtue Ethics.
Based on research findings, achieve organizational virtue ethics Depends on the
Correction of the ethics of the treatment on the department, Ethics in Society and
other Drivers of Ethics in the Organization. This model is suitable for evaluating the
state of the ethics of virtue-based at the hospital level.