Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل اضطراب امتحان براساس مؤلفههای یادگیری خودراهبر و آگاهی فراشناختی با میانجیگری راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان بود. جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 97-96 (3250نفر) که تعداد 356 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی– مورگان و روش نمونه گیری در روش خوشهای چند مرحلهای بود. ابزار پژوهش پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر، کینگ و تاگو (2001)، پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980)، پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران(2005) و آگاهی فراشناختی راهبردهای خواندن، مختاری و ریچارد(2002) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری در نرم افزار آموس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با دادههای گرد آوری شده برازش دارد و ضریب مسیر بین متغیرها معنادار میباشد و تمام فرضیههای پژوهش به استثنای ارتباط آگاهی فراشناختی با میانجیگری راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان بر اضطراب امتحان نیز در سطح5 0/0 معنادار و مورد تأیید میباشد. نتیجه گیری: با توجه به شیوع اضطراب امتحان استفاده از این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجانی و آگاهی فراشناختی در پیشگیری از اضطراب امتحان و ارتقاء سلامت روان دانش آموزان دارد.
Aim: The present research aimed to study modeling of test
anxity based on Self directed learning and metacognitive
awreness with Regard to the mediator role of cognitive
emotion regulation strategies and effectiveness of the model
on reducing test anxity of second high school girls of Ilam.
Methods: The present was a correlational (structural
equation). The statistical population consisted of all female
secondary school students of Ilamin 1396-97 academic years
and 356 of whom were selected as the sample through
random sampling metod. Data was collected by Self directed
learning Fishr ,King & Tague Questionnaire(2001), test
anxiety of Spilberger (1980), cognitive emotion regulation
questionnaire of Garnovskii et all (2005) and metacognitive
awareness questionnaire for reading strategies of mokhtari
and Richard (2002) questionnaire. The data were statistically
analyzed using AMOS. Results: The result showed that the
research conceptual model fits the collected data and the
path coefficient between variables is significant.In addition,
all research questions except metacognitive Awareness on
cognitive emotion regulation strategies are significant and
approved at a level of 0.05. Conclusion: Due to the
prevalence of exam anxiety the use of these results has
important implications in the field teaching cognitive
emotion regulation strategies and meta cognitive awareness
in preventing test anxiety and promote the mental health of
students.