Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفی چالشهای برنامه درسی درس زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی و راهکارهای بهبود این چالشها بود. به این منظور، مصاحبهای نیمه ساختارمند با 16 استاد مدرس زبان تخصصی رشتههای علوم تربیتی و 19 دانشجوی تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل در رشتههای علوم تربیتی از چهار دانشگاه ایران (دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز) انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی فرم مصاحبه توسط پنج نفر از متخصصان زبان تخصصی و رشتههای علوم تربیتی تایید گردید. پایایی نتایج مصاحبه با استفاده از مسیر ممیزی به دست آمد به طوریکه زیربنای تئوریک، فرایند جمع آوری داده ها و فرایند تحلیل مصاحبه تایید و قابلیت اطمینان مطالعه حاصل گردید. یافتهها نشان داد که عمده چالش های برنامه درسی زبان تخصصی مربوط به عدم تحقق مهارتهای اساسی زبان در هدفها، گزینش و ارائه محتوا و نحوه ارزشیابی است. راهکار پیشنهادی پاسخگویان، تاکید بر تحقق مهارتهای اساسی زبان در هدف های درس زبان تخصصی و هماهنگ سازی هدف ها با گزینش و ارائه محتوا و نحوه ارزشیابی بود. امید است که تحقق این رویه بتواند قابلیتهای پژوهشی و بالتبع توانمندیهای آموزشی دانشجویان را ارتقا بخشد و دستیابی به پیشرفتهای علمی را تسهیل نماید.
The objective of this study was to examine the challenges of ESP (English for specific purposes) curriculum of educational sciences majors and strategies to improve them. For this purpose, a semi-structured interview was conducted with 16 ESP teachers of educational sciences and 19 postgraduate students of educational sciences majors from four Universities of Iran (Allame Tabatabai University, Shahid Beheshti University, Isfahan University and Shiraz University). The face and content validity of the interview form was confirmed by five ESP and educational sciences specialists. The reliability of the results of interview was obtained using the audit trail. The theoretical infrastructure, data collection process and analysis process was confirmed. The findings showed that the main challenge of the ESP curriculum was related to the lack of the five language skills in objectives, content selection, the strategies of teaching content and assesment of ESP curriculum. The proposed basic strategy of both respondent groups was to emphasize on the realization and strengthening of the five skills in all four elements of the ESP curriculum. It is hoped that the realization of this procedure would enhance the research and the educational capabilities of students and facilitate scientific advancement.