Abstract:
امروزه وجود فرهنگهای مختلف درون جوامع و ارتباطات بین جوامع لزوم توجه به برنامه درسی جهان وطنی را افزایش داده است. برنامه درسی جهان وطنی از ارتباط بین فرهنگی جوامع، آشنایی و احترام به سایر فرهنگها در عین اعتقاد به ریشههای فرهنگ خودی حمایت میکند. هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی منابع در جهت تعیین عناصر برنامه درسی میلر در برنامه جهان وطنی بود. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا کیفی و مبتنی بر تحلیل - استنتاجی بود. بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحب نظران جهانوطنی استفاده شد. در مرحله بعد دادههای گردآوری شده مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و با توضیح مفاهیم و بررسی شرطهای لازم به تحلیل مفاهیم و استنباط سوالات پژوهش پرداخته است. و در انتها مشخص شد که، برنامه درسی جهان وطنی در قسمت اهداف بر ایجاد روحیه همبستگی جمعی بین المللی و فرهنگی؛ روش یاددهی-یادگیری بر مباحثه گروهی، تعاملی و حل مسئله؛ محیط صمیمی، ارتباط گرا و فناورانه؛ دانش آموز را عنصری پویا، تحلیل گر و منتقد میداند؛ هم چنین بر معلم، تسهیل گر و بروز و در زمینه ارزشیابی به رویکردهای خودسنجی، دگرسنجی، استفاده از چک لیست، و آزمون مداد و کاغذی تاکید دارد.
Today, the existence of different cultures within societies and communication between societies has increased the need for attention to cosmopolitan curriculum. The cosmopolitan curriculum supports the intercultural communication of societies, acquaintance and respect for other cultures while respecting the roots of insider culture. The purpose of this study was to explore resources in order to determine the elements of the Miller curriculum in the cosmopolitan program. The methodology of this study was qualitative content analysis and inference-based analysis. In order to achieve the desired data, the method of studying and reviewing the texts and works of world-wide experts was used. In the next step, the collected data is analyzed and by explaining the concepts and evaluating the necessary conditions to analyze the concepts and deductions of the research questions. In the end, it became clear that the cosmopolitan curriculum in the areas of goals to build the spirit of collective international and cultural learning; the method of teaching-learning on group discussion, interactivity and problem-solving; intimate, communicative and technological environment; the student is a dynamic element , Analyst and critic; he also emphasizes on teacher, facilitator and inclining and evaluates approaches to self-evaluation, aging, checklists, and pencil and paper tests.