Abstract:
افراد در جستجوی شغلی هستند که به آن علاقهمند باشند و تلاش میکنند تا تواناییهای خود را با وظایف شغل موردنظر تطابق دهند. در این پژوهش با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت، این مفهوم که تناسب فرد-شغل نامیده میشود، مورد توجه قرار گرفته و تمایل دانشجویان حسابداری به شغل حسابرسی بررسی شده است. پژوهش حاضر از نوع کمی است و در دسته مطالعات توصیفی قرار میگیرد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت گلدبرگ استفاده شده است. نمونه مورد بررسی متشکل از 146 نفر از دانشجویان حسابداری نیمسال آخر کارشناسی و نیمسال اول کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 97-98 بوده و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تجزیه و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد شکاف اساسی بین توصیفی که دانشجویان از شخصیت خود ارائه میدهند و توصیفی که از یک حسابرس ایدهآل دارند، وجود دارد. دانشجویانی که حسابرسان را به عنوان افرادی با گشودگی نسبت به تجربه بالا و ثبات احساسی کمتر میبینند، تمایل بیشتری دارند که به عنوان یک حسابرس مشغول به کار شوند. همچنین دانشجویانی که ویژگیهای وظیفهمداری و گشودگی نسبت به تجربه را به عنوان ویژگیهای اصلی شخصیت دارا هستند، بیشتر حسابرسی را به عنوان شغل ایدهآل خود انتخاب نمودند. در نهایت چگونگی توصیف یک حسابرس ایدهآل از دیدگاه دانشجویان بررسی شده است و نتایج حاکی از این است که دانشجویان علاقهمند به شغل حسابرسی، حسابرسان را برون گراتر، سازگارتر و با گشودگی نسبت به تجربه بالاتر میشناسند و به نوعی داشتن این عاملهای شخصیتی را در انجام کارهای حسابرسی لازم و مهم تلقی میکنند.
People are looking for a job that they are interested in and try to match their abilities with the job they are looking for. In this study, using the Big five model of Personality, the concept of the person-job fit, and the accounting students' career intersts in auditing has been investigated. The present study is quantitative and is included in the descriptive research group .International Personality Item Pool has been used to collect data. The sample included 146 students in the first semester of the year 2018-2019. The data were analyzed using descriptive statistics and multiple regressions. The results show that there is a gap between the accounting students’ own personality traits and their perceptions of the ideal auditor. Students who perceived auditors as more open to experience and more neurotic had a greater desire to work in auditing. Also, accounting students higher on Conscientiousness and openness to experience, tend to view auditing as their ideal career. Finally, accounting students who prefer the auditing career path perceive the ideal auditor as extroverted, agreeable, and open to experience and perceive these personality factors as important and crucial for auditing.
Machine summary:
در اين پژوهش با استفاده از مدل پنج عاملي شخصيت ، اين مفهوم که تناسب فرد-شغل ناميده مي شود، مورد توجه قرار گرفته و تمايل دانشجويان حسابداري به شغل حسابرسي بررسي شده است .
در نهايت چگونگي توصيف يک حسابرس ايده آل از ديدگاه دانشجويان بررسي شده است و نتايج حاکي از اين است که دانشجويان علاقه مند به شغل حسابرسي ، حسابرسان را برون گراتر، سازگارتر و با گشودگي نسبت به تجربه بالاتر مي شناسند و به نوعي داشتن اين عامل هاي شخصيتي را در انجام کارهاي حسابرسي لازم و مهم تلقي مي کنند.
با استفاده از ادبيات اين مفهوم ، پژوهش حاضر به بررسي تاثير ويژگيهاي شخصيتي دانشجويان حسابداري بر تمايل آنان به شغل حسابرسي و توصيفشان از حسابرس ايده آل پرداخته است .
حسن زاده و همکاران (١٣٩٢)، با بررسي چگونگي تأثير تيپ هاي شخصيتي حسابرسان بر محتواي گزارش حسابرسي دريافتند که توافق پذيري بر نوع اظهار نظر حسابرس ، نوع بند شرط ، تعداد بند شرط و تعداد بند بعد از اظهار نظر تأثير معني دار و مثبت دارد؛ و براساس پژوهش مدرس و رحماني (١٣٩٠)، توافق پذيري دومين ويژگي غالب دانشجويان حسابداري است .
٦-نتيجه گيري و بحث : هدف اين پژوهش بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي دانشجويان حسابداري بر علاقه به شغل حسابرسي است و اين پژوهش با استفاده از مدل پنج عاملي شخصيت گلدبرگ ، اين موضوع را مورد برر سي قرار داده ا ست .