Abstract:
این پژوهش با هدف مقایسه آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، مکان و ترویج) پوشاک داخلی و خارجی انجام شد تا استراتژی آمیخته بازاریابی برای کاهش ضعفهای شرکتهای داخلی بررسی گردد. بدین منظور از پرسشنامه آمیخته بازاریابی زمانی (1392 (استفاده گردید. برای استفاده از این پرسشنامه ابتدا روایی محتوایی و صوری آن توسط شش نفر از متخصصین مدیریت ورزشی گرفته شد و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 821/0 به دست آمد. به علاوه اعتبار سازه ابزار اندازهگیری به کمک تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. به دلیل نامحدود بودن جامعه آماری 390 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین، کولموگرف اسمیرنف، تی مستقل) استفاده شد. یافتهها نشان داد وضعیت عناصر قیمت، ترویج و توزیع از نظر مشتریان پوشاک ورزشی آدیداس در سطح بالاتری قرار دارد. لذا با توجه به نتایج و هدف پژوهش میتوان گفت جهت کاهش ضعفهای داخلی،شرکت تولیدی پوشاک ورزشی مجید بایستی به سه عنصر قیمت، ترویج و توزیع توجه نماید و برای کسب بازار رقابت به عواملی نظیر مقطوع بودن قیمت پوشاک، تبلیغات لازم، شیوه توزیع، نمایش خوب پوشاک و... توجه بیشتری نماید.
The am of study was done by the aim of comparing marketing mix ( product, price, place and promotion) Iranin and foreign clothes and the strategy of marketing mix for decreasing the weakness points of Internal companies marketing mix( product, price, place and promotion). To do this we used zamani marketing mix questionnaire (1392), for use the questionnaire on customers initially their the facevalidityof the questionwas confirmed by andthe reliability was reveled using content by six professional sports management were taken. And reliability using Cronbach's alpha validityand reliability coefficient of 0.821. In addition, construct validity (factor analysis) of measurement tool was confirmed using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Structural Equation Model (SEM). Because of unlimited sample 390 questionnaire with random sampling method examined. For data analysis, we used descriptive statistics and inferences methods (frequency, mean, KS test, independent T test). The results showed; there is a signficant difference between Adidas and Majid. From view point of customers, elements of price, promotion and place in Adidas sport clothes is in high level. There for according to the results and aim of study, to the elements of, for decreasing the weaknesses of internal sport clothes, the Majid company should pay attention price, promotion, place element. And for acquiring market contest,subject should pay attention to some factors such as fixedprice, needful promotion, place method, good appearance clothing and etc.
Machine summary:
از آنجا که آدیداس یکی از بزرگ ترین شرکت های صنایع پوشاک و تجهیزات ورزشی در دنیا میباشد که در داخل کشور نیز دارای محبوبیت زیادی است ، همچنین در این بین پوشاک مجید در کوتاه ترین زمان ممکن جایگاه خود را در رقابت میان برندهای مطرح دنیا در بازار ایران به دست آورده است ، لذا با عنایت به اینکه این شرکت ورزشی دارای مشتریان زیاد و جامعه آماری بالایی میباشد (مدرس زاده ، مجید،٤٢) و از طرفی مقایسه با یکی از بزرگ ترین شرکت های صنایع ورزشی که توانسته در کشور مشتریان زیادی را جذب نماید (زمانی دادانه ، کیوان ، ٥١) میتواند راهبردی برای کسب بازار رقابت داخلی باشد؛ زیرا لازم است فروشندگان کالاها به خصوص پوشاک ورزشی داخلی برای پیروزی در رقابت بازاریابی به اولویت خرید مشتریان خودآگاهی پیدا کرده و نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهند.
به منظور بررسی پایایی پرسش نامه ها تعداد ٤٥ پرسشنامه بین مشتریان پوشاک ورزشی آدیداس و مجید شهر تهران ، پخش گردید که نتایج آن برای کل پرسش نامه ٠/٨٢١، عنصر محصول ٠/٧٧٧، قیمت ٠/٧١٩، ترویج ٠/٧٧٥ و توزیع ٠/٧١٢ گرفته شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث هدف پژوهش حاضر مقایسه آمیخته بازاریابی (محصول ، قیمت ، مکان و ترویج ) پوشاک ورزشی آدیداس و مجید و بررسی ضعف های شرکت های داخلی بود.
“Marketing mix analysis and consumer behavior for the new model dacia”.
“The influences of marketing mix on customer purchasing behavior at chatuchak plaza market”.