Abstract:
پژوهش حاضر با هدف «اولویتبندی مولفههای مدارس سبز با رویکرد فازی در نظام آموزش و پرورش ایران» انجام شد. هدف، پژوهش، کاربردی و شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان مسلط به حوزه مدارس سبز تشکیل دادند. روش نمونهگیری هدفمند بود. برای جمعآوری دادهها از ماتریس مقایسه زوجی به کمک پرسشنامه «خبره» در مقیاس 9 درجهای ساعتی استفاده شد که نرخ ناسازگاری آن برابر با 07/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل سلسلهمراتبی به روش AHP استفاده شد. نتایج نشان داد در بین مولفههای مدارس سبز، مولفه «آموزش پایدار» با وزن نرمال شده 149/0 رتبه اول و مولفه «شهروند دوستدار محیط زیست» با وزن نرمال شده 024/0 رتبه نهم را کسب کردند. رتبه مولفههای دوم تا هشتم نیز به ترتیب به مولفههای «کیفیت محیطی مدرسه» 140/0 «مشارکت مدرسه با محیطزیست» 135/0 «استفاده از فناوری در مدیریت مصرف انرژی» 134/0 «بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر» 123/0 «طراحی و معماری» 117/0 «اصلاح الگوی مصرفگرایی» 101/0 و «مدیریت پسماند و خرید سبز» 073/0 اختصاص پیدا کرد.
The present study aimed to prioritize the components of green schools with a fuzzy approach in the education system of Ira«. Purpose, research, application and method of data collection were descriptive-survey. The statistical community of the study formed the dominant experts in the field of green schools. Purposeful sampling method. a paired comparison matrix was used to collect the data using the Expert Questionnaire on a 9 degree scale, with an incompatibility rate of 0.07. Hierarchical analysis using AHP method was used to analyze the data. The results showed that among the green components, the "sustainable education" index with the standardized weight of 0.149 ranked first and the component of the "environmentally friendly citizen" with a weight of 0.024 ranked half. The second to eighth component grades also correspond to the components of "school environment quality" 0.140 "School participation with the environment" 0.135 "Use of technology in energy management" 0.134 "Renewable energy utilization" 0.123 "Design And architecture" 0.117, the correction of consumerism model", 0.101 and "waste management and green purchasing" 0.73.
Machine summary:
چون اهداف مدارس سبز توسعه دانش ، ارزش ها و رفتار سازگارانه دانش آموزان با محیط زیست است ؛ میتوان اهداف این مدارس را در چهار حوزه مشخص ، به صورت زیر دسته بندی کرد: ١- اهداف دانشی * ایجاد درک در مورد ماهیت و عملکرد اکوسیستم و چگونگی ارتباط آن ها * تأثیر مردم بر محیط زیست * نقش جامعه ، سیاست و نیروی بازار کار در تصمیم گیریهای محیط زیست * اصول توسعه پایدار محیط زیست * آشنایی با فرصت های شغلی مرتبط با محیط زیست ٢- اهداف مهارتی * آشنایی با مهارت های فنی در زمینه محیط زیست * شناسایی و ارزیابی مشکلات زیست محیطی * برقراری ارتباط با دیگران برای حل مشکلات زیست محیطی * مشکلات زیست محیطی و حل وفصل آن ها * اتخاذ رفتارها و روش های محافظت از محیط زیست * ارزیابی موفقیت اقدامات خود ٣- اهداف ارزشی و نگرشی * احترام به زندگی روی زمین * قدردانی از میراث فرهنگی خودی * تعهد به حفاظت از محیط زیست * راه حل های طولانیمدت به رفع مشکلات زیست محیطی ٤- اهداف مدیریت منابع * استفاده از روشی جامع در مدرسه و نظارت انرژی، مصرف آب و دفع زباله * کاربرد بهترین عمل در مدیریت منابع * شناسایی فرصت های یادگیری برای دانش آموزان با توجه به شیوه های مدیریت منابع NSW Department of Education & Training Professional Support & Curriculum ) .