Abstract:
در هزاره جدید ، آموزش از مهم ترین ارکان توسعه پایدار و نظام آموزش از بنیادیترین ارکان توسعه انسانی به شمار میرود و ظرفیتافزایی بنیاد پویایی و پیشران پیشرفت روزافزون این فرایند را تشکیل میدهد. به همین منظور ، آموزشهای ضمن خدمت با تامین فرصت توانمندسازی و روزآمدسازی بستر توسعه حرفهای فرهنگیان را فراهم می کند. بنابراین، مقاله حاضر به بررسی عوامل موثر در اثر بخشی و کارآمدی دوره های ضمن خدمت فرهنگیان پرداخته است. مقاله از نوع کاربردی و به روش پیمایشی است که شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق از همه فرهنگیان شهرستان کمیجان تشکیل گردید که در سال 1397 در دورههای آموزش ضمن خدمت شرکت داشتند. از مجموع جامعه آماری، تعداد 30 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی 826/. و روایی کارشناسی مقبول مورد مراجعه و نظرسنجی قرار گرفتند. در ادامه، برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری و آزمون تیتک نمونهای و رگرسیون خطی ساده استفاده گردید. نتایج حاصل از ارتباط مثبت و معنیدار عوامل محتوا، مدرسین و سازماندهی با اثربخشی و کارآمدی دورههای ضمن خدمت فرهنگیان شهرستان کمیجان حکایت دارد. در این میان، شاخص سازماندهی از بیشترین ضریب تعیین برخوردار میباشد. شاخص کیفیت مدرسین و محتوای دورهها نیز در رتبههای بعدی اثربخشی و کارآمدی دورههای ضمن خدمت فرهنگیان قرار دارند.
At the new Millennium, Education is one of the most significant means of achieving a sustainable progress. The Education system is fundamental in human progression. The in-service education enables and provides opportunities for enhancing the skills and the professional abilities of the teachers. This paper is based on an applied research in which a comprehensive survey was conducted. The Statistical population included the entire teachers of the Komijan City in the Central State of Iran. The selected sample constituted 30 teaches. The method relied on Linear Regression and Statistical analysis. The findings demonstrated that organisation was the most significant factor followed by the quality of the teachers’ educational background, course purpose and course content.
Machine summary:
تحلیل واریانس آزمون رگرسیون بین محتوا و کارکرد دوره های ضمن خدمت فرهنگیان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون بین دو متغیر در قالب سه جدول (٩)، (١٠) و (١١) ارائه گردیده است .
همان گونه که مشاهده می شود با توجه به مقدار سطح معنی داری به دست آمده که کمتر از پنج صدم می باشد، رابطه بین متغیر محتوای دوره ها و کارکرد دوره های ضمن خدمت فرهنگیان در ســـطح اطمینان ٩٥ درصد تائید می گردد.
تحلیل واریانس آزمون رگرسیون بین کیفیت مدرسان و کارکرد دوره های ضمن خدمت فرهنگیان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ١٤.
تحلیل واریانس آزمون رگرسیون بین کیفیت مدرسان و کارکرد دوره های ضمن خدمت فرهنگیان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که از جداول (١٢)، (١٣) و (١٤) مشاهده میشود با توجه به مقدار سطح معنیداری به دست آمده که کمتر از پنج صدم می باشد، رابطه بین متغیر کیفیت مدرسان و کارکرد دوره های ضمن خدمت فرهنگیان در ســـطح اطمینان ٩٥ درصد تائید می گردد.
تحلیل واریانس آزمون رگرسیون بین آموزش های ضمن خدمت و عملکرد فرهنگیان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول ٢٠.
A study of the quality strategies on teachers and staff in-service programs of Semnan Educational Office.
Teachers’ Perceptions of Staff Development Programs as It Relates to Teachers’ Effectiveness: A Study of Rural Primary Schools’ in Kenya, Educational Research & Review, Vol. 5)1(.
A study of therole and effect of in-service programs on professional development of teachers.