Abstract:
اثرگذاری فراوان مسئولیت اجتماعی در عصر حاضر و تاثیراتی که میتواند بر نگاه یک سازمان به مشتریان و در مجموع عملکرد فردی کارکنان بخصوص در میان سازمانهای خدماتی، سبب گردیده تا هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی و عملکرد شغلی کارکنان با نقش مشتری مداری و شناسایی سازمانی باشد. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی و با توجه به نوع پژوهش و نحوه جمعآوری دادهها در زمره مطالعات توصیفی-پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه کارکنان شعب بانکهای ملت استان گیلان تشکیل دادهاند. در مجموع 326 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای بهعنوان نمونه پژوهش لحاظ شدهاند. تجزیه و تحلیل فرضیههای این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار اسمارت- پیالاس صورت گرفته است. نتایج حاصل نشان داده است که مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق مشتری مداری و شناسایی سازمانی رابطه مثبتی با عملکرد شغلی کارکنان دارد. در نهایت پیشنهاد میگردد از طریق تدوین برنامههای جامع عملیاتی سعی در توسعه و توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در سطوح مختلف و نگاه ویژه به مشتریان سازمان در سطح کلان شود تا در مجموع عملکرد شغلی کارکنان بیش از پیش ارتقاء یابد.
The great impact of social responsibility in the present era and the effects it may have on the organization's view of customers and, in general, the personal performance of employees, especially among service organizations, has formed the purpose of the present study, examining the relationship between social responsibility and employee job performance with the role of customer orientation and organizational identification. Based on the purpose, this research is applied and according to the type of research and the method of data collection, it is among the descriptive survey studies. The statistical population of this study is all employees of Mellat Bank branches in Guilan province. In total, 326 employees were included in the multi-stage cluster sampling method as the research sample. The analysis of the hypotheses of this research has been done using the method of modeling structural equations with the least partial approach of soft squares with the help of Smart Pilates software. The results showed that the social responsibility of the organization through customer orientation and organizational identification has a positive relationship with employees' job performance. Finally, it is suggested that through the development of comprehensive operational plans, efforts are be made to develop and pay attention to the concept of social responsibility at different levels and a special look at the organization's customers at the macro level to improve overall job performance of employees.
Machine summary:
نتايج حاصل نشان داده است مسئوليت اجتماعي سازمان از راه مشتري مداري و شناسايي سازماني رابطه مثبتي با عملکرد شغلي کارکنان دارد.
از اين رو، هدف اصلي پژوهش پيش رو شناسايي رابطه بين حمايت از مسئوليت اجتماعي شرکتي بر عملکرد شغلي کارکنان با نقش شناسايي سازماني و مشتري مداري در شعب بانک هاي ملت استان گيلان است .
عملکرد شغلي به منظور دستيابي سازمان به هدف هاي مورد نظر و تعيين شده ، توسعه محصولات ، ارائه خدمات کيفي و کسب مزيت رقابتي بسيار حايز اهميت است و سبب افزايش و حفظ دقت و درستي در انجام وظايف مي شود (مسعودي مراقي و استوار، ١٣٩٣: ٩).
Dimitriades (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: الگوي مفهومي پژوهش (کورسچون و همکاران ؛ ٢٠١٣: ٢٤) فرضيه هاي پژوهش ١) اهميت مسئوليت اجتماعي شرکت ها براي کارکنان ، رابطه ميان حمايت ادراکشده مديريت براي مسئوليت اجتماعي شرکت ها و شناسايي سازماني را تعديل مي کند.
اين بررسي نشان داد اهميت مسئوليت اجتماعي شرکت ها براي کارکنان نتوانسته است نقش تعديل گري را در رابطه ميان حمايت ادراکشده مديريت براي مسئوليت اجتماعي و شناسايي سازماني ايفا کند.
با توجه به پژوهش هاي انجام شده ، شناسايي سازماني با بعد نوع دوستي عملکرد شغلي رابطه مثبتي دارد.
با توجه به پژوهش هاي انجام شده مشتري مداري رابطه مثبتي با بعد نوع دوستي عملکرد شغلي دارد.
با توجه به پژوهش هاي انجام شده مشتري مداري رابطه مثبتي با بعد باوجدان بودن عملکرد شغلي دارد.
Corporate social responsibility, customer orientation, and the job performance of frontline employees.