Abstract:
هدف: هدف از تحقیق حاضر ارزیابی یک دوره آموزش رایانه و تاثیر آن بر خودکارآمدی و نگرش آنان نسبت به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان تربیتبدنی بود. روششناسی: تحقیق از نظر روش شناسی کمی که به صورت تحقیق آزمایشی و در قالب یک طرح نیمه تجربی پیش آزمون – پس آزمون سه گروهی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه کردستان به تعداد 80 نفر بود (80N=). نمونهای در دسترس به حجم ۶۹ نفر شناسایی و به طور تصادفی در سه گروه ۲۳ نفری (آزمایشی نوین- آزمایشی سنتی-کنترل) جایگزین شدهاند. دوره شامل یک بخش تئوری به مدت 2 جلسه و 13 هفته جلسه عملی (۲ساعت) بود. از پرسشنامههای محقق ساخته (تجربه فنآوری اطلاعات) و استاندارد (خودکارآمدی رایانه و اینترنت، نگرش نسبت به رایانه و اینترنت، اضطراب رایانه) در پیش آزمون، پس آزمون و پرسشنامه بازخوردی در پس آزمون استفاده شد. چون پیش فرضهای تحلیل کواریانس برقرار نشد، میزان تغییرات متغیرهای وابسته از طریق تفاضل پیشآزمون و پسآزمون محاسبه شد و برای مقایسه هر کدام از متغیرهای وابسته در بین سه گروه متغیر، از آزمون ANOVA بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که تفاوت نگرش نسبت به کامپیوتر (sig: 0/001)، اینترنت (sig: 0/001)، خودکارآمدی رایانه (Sig = 0. 023)، و اینترنت (Sig = 0. 041) و اضطراب رایانه (sig: 0/001) در گروه گواه و آزمایش و کنترل معنی دار بود. آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت در متغیرهای نگرش نسبت به کامپیوتر و اینترنت، خودکارآمدی اینترنت و اضطراب رایانه در سه گروه ناشی از تفاوت در گروه آزمایشی نوین با آزمایشی سنتی و گروه کنترل بوده است. اما این تفاوت در متغیر خودکارآمدی رایانه صرفا با گروه سنتی معنی دار بوده است. نتیجهگیری: در نهایت میتوان گفت دانشجویان آگاهی کاملی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در حرفههای تربیتبدنی دارند. از این رو، اعتقاد راسخ در بین دانشجویان تربیتبدنی در مورد مفید و ضروری بودن دانش و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.
Objective: Quantitative methodology research was conducted as a pilot study in the form of a semi-experimental pre-test-post-test three-group An accessible sample of 69 individuals was identified and randomly replaced in three groups of 23 (experimental-novice-traditional-control trial). Methodology: The course included a theoretical part for 2 sessions and 13 weeks of practical session (2 hours). Resource-made questionnaires (information technology experience) and standard (computer and internet self-efficacy, attitudes toward computers and the Internet, computer anxiety) were used in pretest, posttest and feedback questionnaire in post-test. Analysis of covariance was not restored because presuppositions, the dependent variables were calculated by subtracting the pre-test and post-test to compare each of the dependent variables among the three groups varied between groups, ANOVA test and post hoc test was used. Results: Results showed that attitudes towards computer(sig: 0/001) and internet(sig: 0/001), internet(Sig = 0.041) and computer self-efficacy(Sig = 0.023) and computer anxiety(sig: 0/001) in the control group and the experimental and control groups. Tukey test showed that the difference in attitude toward computers and the Internet, Internet self-efficacy and computer anxiety caused by the difference in the modern with the traditional three groups and the control group. But this difference in computer self-efficacy variable was significant only with the traditional group. Conclusion: Finally, we can say that students fully aware of the development of ICT in their professions physical education. Therefore, the conviction among physical education students in the ICT knowledge and skills are useful and necessary.