Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش بدست آوردن میزان تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میباشد.
روششناسی: پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺪﻑ، ﺟﺰء پژوهشهای ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پیمایشی ﺍﺳﺖ. در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساختهای اعم از پرسشنامه 13 سوالی مدیریت دانش مشتری و پرسشنامه 23 سوالی ارزش طول عمر مشتری طراحی شده است. جامعه آماری شامل مشتریان زن و مرد باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت، بوده است. نمونه آماری به صورت خوشهای از 5 منطقه شهر رشت نمونهگیری شده و در نهایت 460 نفر از مشتریان همکاری نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 و پیالاس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش مشتری تاثیر مثبت و معنیداری بر ارزش طول عمر مشتری و ابعاد آن داشته و بالا بودن ضرایب عاملی مدل مفهومی پژوهش نیز نشان میدهد که دستهبندی دانش مربوط به مشتری برجذب مشتری و حفظ ارتباط مشتری با باشگاه و همچنین میزان سودرسانی آنها به صورت مثبت تاثیرگذار است.
نتیجهگیری: در نهایت با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان موثر بوده و قادر به ارائهی اطلاعات درست و بهنگام مرتبط با مشتریان به سازمان است که این امر خود امکان برقراری ارتباط موثر با مشتریان را برای سازمانها فراهم میکند. بدین وسیله مدیران باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میتوانند با بهکارگیری مدیریت دانش مشتری موجب سوددهی باشگاهها شوند.
Objective: The aim of this study is to determine the effect of customer knowledge management on fitness clubs customer lifetime value in Rasht. Methodology: This study was descriptive-survey one. In this research a self-made questionnaire including 13-questions customer knowledge management questionnaire and 23-questions customer lifetime value questionnaire is designed. Statistical society includes female and male customers of Rasht fitness clubs. Subjects were selected by cluster sampling in Rasht 5 areas and eventually 460 customers cooperated with the research. In order to analyze the data SPSS 23 and Smart PLS are used. Results: Results shows that customer knowledge management has a significant positive effect on customer lifetime value and its dimensions, and high factor coefficients of research conceptual model indicates that customer knowledge management classification is positively effective on attracting customers, customers keeping in contact with club and also their beneficence. Conclusion: Finally, using the results of this research can be said that customer knowledge management has a significant effect on customer lifetime value and this way Rasht fitness clubs managers can make profit margin whit the use of customer knowledge management.