Abstract:
تحول سریع فنآوریهای نوین، شیوهها و امکان یادگیری زبان را تغییر داده است. بهکارگیری سامانههای آموزش مجازی در حالِ پیشرفت و افزایش است و این امر در حوزهی آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان خارجی نیز، با توجه به گستردگی و پراکندگی داوطلبان، حجم بالای درخواست، عدم وجود منابع کافی و دشوار بودن ارائهی دورههای حضوری آموزش زبان فارسی برای همگان، اهمیت راهاندازی دورههای مجازی و غیرحضوری را دو چندان کرده است. چنین ضرورتی باعث گردید این موضوع در قالب یک طرح پژوهشی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. نیازسنجیها و امکانسنجیهای انجام گرفته بهمنظور انتخاب یک سامانهی مناسب برای ارائهی دورههای مجازی نشان داد که در ارائهی محتوای مناسب آموزش زبان فارسی، باید ابزارهای تازهای متناسب با نوع محتوای درسی ساخته شود. این مقاله به بررسی تکنیکیِ طراحی و پیادهسازی ابزارهای مناسب برای ارائهی دورههای آموزش مجازی زبان فارسی میپردازد که بتوان طیّ آن یک ماژول موفق برای ارائهی دورهی آموزش زبان، طراحی نمود.
Increasing development of innovative technologies has changed the methods and possibilities of learning a language. The use, as well as development, of virtual educational systems is increasing. This is while, in teaching Persian as a foreign language, factors such as the expanding number of assorted candidates, high volumes of demands for learning Persian, inadequate resources, and the difficulties in conducting regular courses for all candidates, have multiplied the need of introducing virtual courses. Such inevitabilities led to the proposal of a project fordesigning and implementing a basic virtual Persian language course at Imam Khomeini International University. Needs analysis and feasibility studies for selecting a suitable system of conducting virtual courses have made it clear that in order to offer suitable syllabi for instruction of Persian, new tools related to the type of teaching contents have to be created. This article deals with the technical analysis of designing and implementing suitable tools for conducting virtual courses in Persian language through which a successful module for conducting Persian courses may be designed and developed.
Machine summary:
نيازسنجيها و امکان سنجيهاي انجام گرفته به منظور انتخاب يک سامانه ي مناسب براي ارائه ي دوره هاي مجازي نشان داد که در ارائه ي محتواي مناسب آموزش زبان فارسي، بايد ابزارهاي تازه اي متناسب با نوع محتواي درسي ساخته شود.
در اين دوره ها دسترسي به ساير منابع آموزشي، ديگر محدود به فضاي کلاس درس يا کتاب خانه و نيز زمان مشخصي از روز نيست و دانشجويان ميتوانند اين محتوا را بارها استفاده کنند؛ علاوه بر اين ، در محيط مجازي، آزمون ها به صورت الکترونيک ارائه ميشوند و ارزيابياي که در شکل سنتي آن معمولا با دست انجام ميشود ميتواند به يک فرآيند برخط ١ تبديل شود و نمره ها به صورت آني پردازش شوند.
در اين نوشتار سعي بر اين است که نتايج طرح پژوهشي توليد محتواي آموزشي براي يک دوره ي مقدماتي آموزش زبان فارسي در دانشگاه بين المللي امام خميني(ره ) و تبديل آن به محتواي مجازي و نيز تجربيات برآمده از آن در اختيار برنامه سازان آموزش مجازي زبان فارسي قرار داده شود.
اين در حالي است که در دانشگاه هاي داخل کشور، دوره هاي مجازي به معناي واقعي وجود ندارد و فقط در برخي سازمان ها گاهي تصوير برخي از کتاب ها براي آموزش فارسي به عنوان زبان اول در فضاي مجازي ارائه شده و در برخي ديگر، نکات دستوري همراه با تعدادي تمرين غيرکاربردي آماده شده که به طور جامع ، مهارت هاي زباني را در بر نميگيرد.