Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان پسر رشتهی علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان (740 نفر) میباشد. که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیهای پژوهش شامل تعداد 60 دانشجو میباشد که از بین آنها30 دانشجوی شرکتکننده در کارگاه مهارتهای مطالعه و یادگیری با الگوی مدیریت آموزش به عنوان گروه آزمایش و دانشجویانی با ویژگیهای همسان به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در ابتدا پرسشنامهی خودراهبری فیشر به عنوان پیشآزمون به دانشجویان هر دو کلاس ارائه شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت شش جلسهی هفتاد دقیقهای طبق الگوی مدیریت آموزش به یادگیری مهارتها و روشهای مطالعه پرداختند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان، پرسشنامهی خودراهبری به عنوان پسآزمون مجدداً به هر دو گروه ارائه شد. دادههای آماری با استفاده از آزمونهای T مستقل، فرمول اندازهی اثر و تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها و نتایج پژوهش نشان داد؛ آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان تأثیر معنادار و مثبتی دارد. لذا میتوان با این آموزش، خودراهبری یادگیری دانشجویان را ارتقاء داد.
The goal of this research is to find out the effect of teaching skills and methods of studying along with education management pattern on male students' self-directed learning in Farhangian University . Research method is a kind of Quasi-experimental one with pre-test and post-test a long with a control group. The statistical population include all male students in farhangian University (740 students) selected through simple random sampling. Research sample consisted of 60 students in Educational Sciences among which 30 students were selected as participants in the aforementioned workshop and students with similar characteristics were selected as the control group. At first, Fisher’s self-directed questionnaire, As a pre-test were offered to students in both classes. Then, experimental group participated the workshop under teaching skills and methods of studying for six sessions while the control group received no intervention. At the end, Fisher’s self-directed questionnaire, was conducted in both classes. To analyze the data from independent variables, T-test, Effect Size formula and Analysis of Covariance were used. The results indicate that teaching skills and methods of studying has a positive significant effect on students’ self-directed learning. Therefore with this training, students' self-directing learning can be enhanced.
Machine summary:
- Self-directed learning - Knowls در پژوهش هروی و همکاران (1383) موضوع تأثیر آموزشهای سخنرانی و تفحص گروهی بر میزان یادگیری بررسی و مشخص گردید میانگین نمرات پس آزمون در آموزش با تفحص گروهی از میانگین نمرات گروهی با آموزش سخنرانی، به طور معنادار تفاوت دارد و این تفاوت به نفع تفحص گروهی است.
نتایج پژوهش پیندار (2000) نیز نشان دا - Richardson - Self - studing - Bedjerano & Yun Dai - Macnamara & Penner - Davidson - Fergy & Morgan & Hodgson در رشتههاي علوم انسانی پذيرفته ميشوند با حجم عظيمي از مطالب درسي مواجه ميشوند و گاه وقت زيادي را هم براي يادگيري اين مطالب اختصاص ميدهند، ولي از پيشرفت خود راضي نيستند.
نتیجهی پسآزمون خودراهبری گروههای گواه و آزمایش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} دادههای جدول شمارهی 8؛ (05/0>sig و00/0 = sig) و 040/54 =F معناداری تأثیر آموزش مهارتها و روشها مطالعه با الگوی مدیریت بر آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را نشان میدهد.
به عبارت دیگر تفاوت ایجاد شده در میزان خودراهبری بین دانشجویان دو گروه گواه و آزمایش ناشی از آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت بر آموزش بوده و پیشآزمون تأثیر معناداری بر آن نداشته است.
بنابراین نتایج پژوهش حاکی از این است که آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت بر آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان تأثیر معناداری دارد.
Setting the steps of management education model in the secondary school considering the students level of development and studying its effect on their learning.
The effect of teaching science using Education Management Model on students' self-directed learning 3th grade Secondary schools.