Abstract:
هدف از این مطالعه توصیف تجارب و درک اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی عوامل و شرایط ویژگیهای آموزش اثر بخش است. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده گردید و هنگامی که دادهها به اشباع رسید، نمونهگیری خاتمه یافت. تعداد 22 نفر اساتید در مدت 1 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسهای استفاده گردید. یافتههای مربوطه نشان داد، مقولههای اساسی آموزش اثر بخش از نظر اساتید شامل: 1) مهارت تدریس؛ 2) خصوصیات آموزش دهنده و آموزش گیرنده؛ 3) ارتباط بین فردی و 4) عوامل زمینهای است. اکثر اساتید «مهارت تدریس استاد» را اساسی ترین عامل موثر در آموزش اثربخش معرفی کردند؛ ضمن اینکه مشارکت کنندگان در این مطالعه، تسلط بر محتوا و مهارت ارتباط با فراگیران را در آموزش اثربخش بسیار مهم می دانستند؛ رعایت قوانین و مقرارت آموزشی مؤلفهای بود که شرکت کنندگان اشاره چندانی به آن نکردند؛ ضمن اینکه در این مطالعه، محققان به مؤلفه-های نسبتاً جدیدی در حیطه« عوامل زمینهای» اشاره کردند؛ براساس نتایج این تحقیق، آموزش اثر بخش زمانی محقق میشود که، تمامی عوامل محیطی و سازمانی با یکدیگر مشارکت کنند و برنامههای سازمان یافتهای را اجرا کنند.
The purpose of this study is to describe experiences and understandings of Fars farhangian university faculty members about factors, circumstances and the effective education characteristics. Interview is used to collect data and when the sufficient data was gathered, sampling was ended. The total number of 22 professors in the period of 1 month were interviewed. The Strategy of continuous and comparative analysis was used to analyze the data. From the viewpoint of professors the main factors in effective education include: 1) teaching skill 2) trainers and students’ characteristics ؛ 3) interpersonal relation, and 4) background factors. Most professors believe that " the professors' teaching skill" is the most important element in the effective education. Meanwhile, most of the participants in this study believe that proficiency in content and communication skill play an important role in the effective education process. However, nobody saw "respecting the law" as an important factor. It is worth mentioning that participants in this study expressed something new in "background factor" as an important element in effective education. Based on the result of this research the effective educations is only possible when all the environmental and organizational factors all together contribute to run the organized programs .
Machine summary:
بر همین اساس رعد آبادی و همکاران(1391) طی مطالعهای که بر روی دانشجویان Rowbotham Tamara Bardes Artiles دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ویژگیهای تدریس اثربخش انجام دادند، مؤلفهی بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب را بالاترین اولویت و در دسترس بودن استاد در خارج از کلاس را پایین ترین اولویت از دیدگاه دانشجویان معرفی کردند؛ همچنین مطالعه ظهور و اسلامی نژاد(1381) در زمینه بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نشان داد که مولفهی انتقال شفاف و واضح مطالب در اولویت است.
دیگبی 1 و همکاران(1998) چهار عامل تدریس اثربخش را در نمونهای از 2785 دانشجو در تایلند بدست آوردهاند که شامل روش تدریس، روابط استاد و دانشجو، مواد و محتوای درسی و بازخورد و ارزشیابی میشود و بنا بر نتایج تحقیقات بنی داوودی(1393) از نظر دانشجویان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به وسیلهی پرسشنامه به ترتیب: دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ارتباط، خصوصیات بین فردی بوده است و طی مطالعه میر محمد میبدی و همکاران(1391) از نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد که به وسیلهی پرسشنامه انجام گرفت، به ترتیب: ارتباط بین فردی، مهارت تدریس، ویژگی فردی، مهارت ارزشیابی و رعایت قوانین آموزشی بوده است و به طور کلی تسلط بر موضوع درس، لحن و کلام احترام آمیز و حفظ شخصیت و احترام با وی را در اولویت میدانند.
بنابراین مطالعه حاضر که قصد دارد عوامل و شرایط ویژگیهای آموزش اثر بخش از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس را شناسایی نماید، میتواند با ارائه یافتههای خود زمینههای لازم را برای تقویت مهارتهای تدریس اثربخش از طریق کاربرد در برنامهریزی آموزشی و طراحی دورههای کاربردی مرتبط فراهم نماید.