Abstract:
تعلیم و تربیت امری پیچیده، پردامنه و وقتگیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام، تعیین اهدافی است که قصد داریم به آنها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روشها است. آگاهی از روشها و اهداف تعلیم و تربیت مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ، بهویژه اسلامی است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه ابوعلی سینا میباشد. روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیلی استنادی است که محتوای متون و نظریات ابنسینا را تحلیل مینماید. منابع تحقیق شامل کتابها، پایاننامهها، مجلات، مقالات، و پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع میباشد. ابزار گردآوری دادهها از طریق فیشبرداری است. جامعه آماری شامل توضیحات مکتوب و منابع الکترونیک میباشد. نمونه آماری تمام منابع مکتوب و الکترونیک در دسترس میباشد. ابنسینا مهمترین و اصلیترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال میداند. کسب اعتدال و میانهروی و کسب فضائل اخلاقی نیز از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت این فیلسوف بزرگ است. به نظر این فیلسوف لازمه تعلیم و تربیت شناخت متعلم نیز میباشد و او نهتنها به بعد فردی تربیت بلکه به بعد اجتماعی آن نیز پرداخته و به ابعاد گوناگون تعلیم و تربیت نظر داشته و بر این کار کاملا مسلط بوده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با تحقیق در اندیشههای این دانشمند گرانمایه، به اهمیت تعلیم و تربیت ازنظر وی پرداخته و روشها و مراحل تعلیم و تربیت از منظر ایشان بیان شود و در آخر در حد توان خود به یک جمعبندی اجمالی پرداخت.
Education is a complicated and time consuming task. To take action on this great work is the first step. Determine the goals we are going to, to get to them and getting to these goals requires the use of methods. Awareness of methods and goals education it requires recognition of the votes of great educators and philosophers, Especially Islamic. Hence the purpose of this research is to survey the education from the perspective of Ibn sina. The method used in this research an analytical citation what content of texts and theories Ibn sina are it analyzed. Research resources include books, dissertations, journals, articles and research related to the topic. The tool is a collection of data through snapping. The statistical population includes written explanations and electronic resources. The statistical sample of all written and electronic sources is available. Ibn sina important and main goal of education make reach person and society to perfection and prosperity. Earn moderation, on between and moral virtues one of the most important goals education this is a great philosopher. To our philosophers opining required education student recognition is also and not only to next individually educated Black to social networking also paid and to the various dimensions of education Think about it and do that perfectly has dominated. In this research been tried, up with research in the thoughts of this precious scientist, the important of education in his view paid and methods and levels education from their point of view and in finally as much as you can to a summing up Summary of payments.
Machine summary:
بنابراین، بهترین تعریف تربیت این است: تربیت عبارت است از انتخاب رفتار و گفتار مناسب، ایجاد شرایط و عامل لازم و کمک به شخص مورد تربیت تا بتواند استعداد های نهفته اش را در تمام ابعاد وجود، و به طور هماهنگ پرورش داده، شکوفا سازد و به سوی هدف و کمال مطلوب تدریجا حرکت کند.
آدم تربیت شده کسی است که بلد باشد با عقل، نیرو های شدید و شبه حیوانی طبیعتش را با هدایت آنها به نقطه کمالشان مورد استفاده قرار دهد)) تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن مسکویه عبارت است از: کو شش مربی برای باز داشتن کودک از شرور و آموختن آداب و روشهای فراگیری و خود سازی برای رسیدن به کمال ویژه انسانی در عقل نظری و نیز عدالت اجتماعی.
ابنسینا تعلیم و تربیت را رشد همه جانبه افراد (رشد جسمی، فکری و اخلاقی) به همراه کسب آمادگی برای زندگی کردن در جامعه از طریق انتخاب یک حرفه بر اساس استعداد مشخص میداند در دید گاه تربیتی ابنسینا هدف تعلیم و تربیت تنها پرورش جنبه های اخلاقی و بدنی نیست، بلکه هدف او تربیت شخصیتی است که ازنظر جسمی، فکری و منش کامل باشد.
بنا براین ازنظر ابنسینا هدف تعلیم و تربیت صرفا پرورش جنبه های جسمی و اخلاقی نیست بلکه آموزش و پرورش باید شخص را برای احراز شغلی که به واسطه آن بتواند در زمینههای اجتماعی مشارکت داشته باشد آماده نماید چرا که از دیدگاه ابنسینا جامعه عمدتا بر پایه همکاری و تخصص افراد در یک حرفه یا پیشه و تبادلات دو جانبه خدمات بین افراد آن استوار است.