Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی به مقوله آموزش سواد رسانهای است که به روش توصیفی – تحلیلی انجامشده است و شامل فراوانی، درصد فراوانی و نمودار است. در این پژوهش که با روش تحلیل محتوا انجامشده، محتوای متنی، تصویر و پرسشها به روش کیفی بررسی گردیده است، جامعه آماری این تحقیق کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ میباشد یافتههای پژوهش استخراج پنج مولفهی ۱-وجود محتوایی درباره یک رسانه ۲-وجود محتوایی در جهت فهم رسانهها ۳- وجود محتوایی در جهت ارایه توضیحات نسبت به استفاده صحیح از رسانهها ۴- وجود محتوایی در جهت بیان تهدیدات و مضرات رسانهها ۵- وجود محتوایی در جهت مقابله با تهدیدات و چالشها را برای آموزش سواد رسانهای نشان دادند. نتایج بیانگر این بود که درمجموع آیتم های مرتبط با آموزش سواد رسانهای برابر ۱۲۵ آیتم بوده که بخش محتوای متنی آن ۵۶ آیتم و بخش محتوای تصویری آن ۱۵ آیتم و بخش محتوای پرسشی آن ۵۴ آیتم را به خود اختصاص دادهاند. نتیجه فوق بیانگر این است که فراوانی آیتمهای متنی بیشتر از تصویری بوده و میتوان گفت که در متن کتاب به رسانه، کاربرد و استفاده صحیح از آن اشارهشده اما به تهدیدات و مضرات رسانهها پرداخته نشده است. در بررسی میزان توجه کتاب به پرسشها باید گفت که پرسشها در جهت بیان استفاده از رسانهها و تحلیل و استفاده درست از آن میباشند اما همانند متن و تصویر به بیان راه مقابله با تهدیدات رسانهها اختصاص نیافته است.
Machine summary:
در این پژوهش که با روش تحلیل محتوا انجامشده، محتوای متنی، تصویر و پرسشها به روش کیفی بررسی گردیده است، جامعه آماری این تحقیق کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-98 میباشد یافتههای پژوهش استخراج پنج مؤلفهی 1-وجود محتوایی درباره یک رسانه 2-وجود محتوایی در جهت فهم رسانهها 3- وجود محتوایی در جهت ارائه توضیحات نسبت به استفاده صحیح از رسانهها 4- وجود محتوایی در جهت بیان تهدیدات و مضرات رسانهها 5- وجود محتوایی در جهت مقابله با تهدیدات و چالشها را برای آموزش سواد رسانهای نشان دادند.
هادیان و همکاران (1397) در پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای کتب تفکر و پژوهش و مطالعات اجتماعی پایه ششم دبستان بر اساس میزان توجه به آموزش رسانهای» با روش میدانی بر اساس تحلیل محتوا با استفاده از ابزار پرسشنامه به این نتایج دستیافت که این کتاب آنچنانکه بایدوشاید به مقوله سواد رسانهای نپرداخته و با توجه به سن دانش آموزان این نیاز احساس میشود که آموزشهای لازم در این پایه به دانش آموزان داده شود.
در ارتباط به نتایج پژوهش تقی زاده (1390) نشان داد که سطح سواد رسانهای دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمان متوسط به پایین است و آنها اطلاعات اندکی درباره رسانهها، مالکیت، عوامل اقتصادی، فرهنگی و شکلدهنده آنها دارند و همچنین با نتایج پژوهش هادیان و همکاران (1397) با عنوان تحلیل محتوای کتب تفکر و پژوهش و مطالعات اجتماعی پایه ششم دبستان بر اساس میزان توجه به آموزش رسانهای، با نتایج تحقیق حاضر همخوانی دارد.