Abstract:
کتابخانه ای است که با توجه به نظر اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه نگاشته شده است.هدف از نگارش این مقاله افزایش آگاهی معلمان در کنترل کلاس برای ایجاد یک موقعیت یادگیری مطلوب است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که هر چه معلمان با مهارت های مدیریتی کلاس آشنایی بیشتری داشته باشند؛ بهتر می توانند کلاس درس را مدیریت کنند و به اصطلاع یک وضعیت ایده آل برای یادگیری به وجود آورندکه یادگیری بهتر، موثرتر، کاراتر و پایدارتر به وجود آورند و از طرفی نیز دانش آموزان راحت تر می توانند به عمق مطالب دست یابند و رابطه میان موضوعات را بهتر درک خواهند کرد.
Machine summary:
اهمیت و ضرورت تحقیق اداره ي صحیح کلاس درس از مسائل مهم آموزشی است، زیرا معلم از این طریق می تواند رفتارهاي مخرب و مزاحم را اصلاح نماید و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیري شرکت دانش آموزان را در فعالیت هاي یادگیري افزایش دهد.
هرروز معلمانی را می بینیم که در حال برنامه ریزي کردن درس ها هستند، موضوع ها یا تکلیف هایی را انتخاب می کنند؛ درباره ي آنچه به عنوان یک معلم باید تعیین کنند و درباره ي آنچه کودکان را ترغیب می کند تا براي خود تصمیم بگیرند یا انتخاب کنند به قضاوت می پردازند؛ بر حرکت هاي درون کلاس درس یا مدرسه نظارت می کنند؛ فعالیت هاي گوناگونی را که باید توسط افراد، گروه هاي کوچک یا کل کلاس انجام شود، سازمان دهی می کنند؛ کارهاي خوب را تشویق کرده، دانش آموزانی را که بدرفتاري دارند، جریمه می کنند؛ اطمینان حاصل می کنند که مواد آموزشی و کتاب هاي مناسب در دسترس هستند و از میان راهبردهاي ممکن تدریس، دست به انتخاب می زنند (راگ،1383).
در این میان مدیریت نظم و انضباط کلاس درس از اهمیت بسزایی برخوردار است و عواملی مثل تنظیم برنامه درسی، سازمان دهی مراحل کار و منابع، سازمان دهی به منظور افزایش کارایی ،، نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیش بینی احتمالی هر تحرك و فعالیت را شامل می شود(تابر،1389).
- مدیریت آموزش: که شامل جنبه هایی چون؛ نظارت بر محیط کلاس، ساخت دهی فعالیت هاي روزانه ي برنامه ي درسی و تخصیص مواد آموزشی براي دانش آموزان است، چگونگی انجام این وظایف و میزان نقش معلم و دانش آموز در انجام دادن آنها، در جو عمومی کلاس و سبک مدیریت کلاس تأثیري بسزا دارد.