Abstract:
گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پژوهش و توسعه مهارتهای پژوهشی آنها از اهداف مهم آموزش عالی کشورها میباشد در این میان کاهش اضطراب پژوهشی دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان و علل اضطراب پژوهش در دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت، هدفها و سؤالات پژوهش آمیخته و از نوع طرح تبیینی است. این پژوهش ازنظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 97-98 بودند که تعدادشان 214 نفر بود. برای سنجش میزان اضطراب پژوهشی دانشجویان در مرحله اول(کمی) پژوهش از پرسشنامه انکبوزی (2013) استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش(کیفی) با توجه به یافتههای مرحله اول با استفاده از نمونهگیری هدفمند 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند و دادهها، از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته جمعآوری شدند. تحلیل دادهها از طریق فرآیند کدگزاری انجام شد. نتایج مرحله اول نشان داد میانگین اضطراب پژوهشی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. در ادامه و در مرحله دوم پژوهش(مرحله کیفی) عوامل مؤثر بر اضطراب دانشجویان در 5 مقوله اصلی؛ عوامل مرتبط با دانشجو، استاد، دانشکده، نظام آموزشی، جامعه سازمان یافت.
The trend of inclining graduate students to do research and develop their research skills is one of the major goals of higher education in most countries. In this regard, reducing students' research anxiety is of special importance. The purpose of this study was to identify the extent and causes of research anxiety in postgraduate students and provide solutions to reduce it. The method of this study was a synthesis of objectives and questions of research and an explanatory method was employed. This research was an applied research in terms of purpose. The statistical population of this study included all graduate students of faculty of science and psychology, University of Birjand, in the academic year of 2018-19 (214 individuals). An Onwuegbuzie questionnaire (2013) was used to measure the anxiety level of students in the quantitative phase of the research. In the second stage (qualitative), 20 graduate students were selected according to findings of the first stage and the data were collected through a semi-structured interview. The data analysis was done through coding process. The results of the first stage indicated that the average level of students’ anxiety was higher than normal. Then, in the second stage of the research (qualitative stage), the factors affecting students' anxiety were classified into 5 main categories; namely the factors associated with the student, professor, faculty, educational system, and society.
Machine summary:
شناسايي ميزان و علل اضطراب پژوهشي در دانشجويان : رويکرد آميخته (مورد مطالعه دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه بيرجند) Research Anxiety in University Students: A Mixed Approach (Case study: The Faculty of Psychology and Educational Sciences, Birjand University) تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٣/٢٢، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/٥/٢٢، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٦/٢٤ ميثم غلام پور١، دکتر محمدعلي رستمي نژاد٢ Meysam Gholampour, Dr. Mohammadali Rostaminejad گرايش دانشجويان تحصيلات تکميلي به پژوهش و Abstract: The trend of inclining graduate students toتوسعه مهارت هاي پژوهشي آن ها از اهداف مهم آموزش عالي do research and develop their research skills is one ofکشورها ميباشد در اين ميان کاهش اضطراب پژوهشي دانشجويان .