Abstract:
فیلم مستند «شاهرخ» روایت زندگی شهید شاهرخ ضرغام است. هدف این مقاله، در وهله اول نشان دادن چگونگی کارکرد روایی این فیلم مستند است. سپس، نشان خواهیم داد که چگونه ساختار اسطوره فرهنگی «حُر» در این روایت ظاهر میشود و الگوی این ساختار اسطورهای کدام است. ضمن اینکه به این پرسش خواهیم پرداخت که چرا ابرگفتهپرداز از این نوع ادبی (فیلم-مستند) برای بیان روایت داستان شاهرخ استفاده کرده است؟ و با انتخاب این نوع روایی، به دنبال القای چه باوری بوده است؟ برای پاسخ به این پرسشها، ابتدا نشان خواهیم داد که ابرگفتهپرداز این فیلم مستند از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده و چگونه نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنایی تبدیل کرده است که معنایی واحد از آن تولید میشود. در واقع، میخواهیم نشان دهیم که ابرگفتهپرداز چگونه به ابرگفتهخوان این فیلم «میباوراند» که واقعیت این است و نه چیز دیگر.
The documentary Shahrokh narrates the life of Martyr Shahrokh Zarghaam. The present paper intends initially to demonstrate the narrative mechanisms of this documentary. It then moves on to show how the structure of the myth of ‘Horr’ appears in this narrative, and what the structure of this myth is. There are also recurring glances at the question of why the meta-narrator has used this genre (film–documentary) for Shahrokh’s story, and what beliefs he has been trying to induce. In order to answer these questions, it is shown what meaning-making techniques are exploited, and how singular signs are integrated into a unified meaning system; put differently, how the meta-narrator makes the meta-reader believe that the only truth is what he says.