Abstract:
اصلیترین پیشران توسعه و تحول و ظهور قابلیتهای پویا در هر جامعهای، رهبری سازمانی است. بهعبارتدیگر، رهبری، عنصر جادویی هر سازمانی است. یکی از جنبههای نوظهور این مفهوم، رهبری اخلاقی است؛ آن چیزی که جامعه امروز ما شدیداً تشنه آن است. بهمنظور سنجش رهبری اخلاقی تاکنون ابزارهای مختلفی ارائه شده است که عمدتاً براساس مدلهای مفهومی توسعهیافته در جوامع غربی و متناسب با هنجارهای سازمانهای آنها طراحی شده است. در این تحقیق تلاش شده است، ضمن ساخت ابزار سنجش بومی رهبری اخلاقی متناسب با هنجارهای مذهبی و فرهنگی، برای سازمانهای دولتی ایران نسبت به اعتباریابی آن اقدام شود. بهاینمنظور، جامعه آماری پژوهش، دستگاههای اجرایی دولتی و تعداد نمونه شامل 234 نفر به روش نمونهگیری خوشهای از شش وزارتخانه حاصل شده است. ابزار سنجش طراحیشده نهایی شامل 42 گویه و در هشت بعد شامل: اصالت و بزرگمنشی، راهبری اخلاقی، توانمندسازی پیروان، روابط اخلاقی، رفتار حرفهای، تصمیمگیری اخلاقی و الهامبخشی و همگانیسازی اخلاقیات، بوده است. نتایج تحقیق نشان داد مدل اندازهگیری تبیینشده دارای شاخصهای برازش مناسبی بوده و ابزار ارائهشده از پایایی خوبی برخوردار است. همچنین روایی همگرا و واگرای ابزار نیز دارای وضعیت مناسبی است. بنابراین، به همه سازمانهای اداری ایران میتوان پیشنهاد داد که از این ابزار سنجش برای اندازهگیری وضعیت رهبری اخلاقی در سازمان خود استفاده نمایند.
Organizational leadership is the main thrust of development, transformation and the emergence of the dynamic capabilities in all communities. To put in other words, leadership is the magical element of any organization. Moral leadership is an emerging aspect of this concept to which our society today feels thirsty. So far, various tools have been designed for the assessment of moral leadership most of which are mainly based on conceptual models developed in the Western societies appropriate to their norms. This research is intended to design tools for measuring local moral leadership in accordance with the ethical, religious and cultural norms of leadership, to be validated for Iranian governmental organizations. Hence, the statistical population includes governmental organizations from which a samples of 234 people are selected from six ministries by cluster sampling method. The ultimately designed measurement tool includes 40 items and eight dimensions including: genuineness and dignity, moral leadership, empowerment of followers, moral relationships, professional behavior, moral decision making, inspiration and generalization of ethics. The results indicated that the identified measurement model enjoys fitting indicators and reliable tools. As a result all Iranian administrative organizations are recommended to employ this measurement tool for measuring the situation of ethical leadership in their organizations.
Machine summary:
در اين تحقيق تلاش شده است ، ضمن ساخت ابزار سنجش بومي رهبري اخلاقي متناسب با هنجارهاي مذهبي و فرهنگي، براي سازمان هاي دولتي ايران نسبت به اعتباريابي آن اقدام شود.
Brown & Treviño 11 دن هارتوگ ١ (٢٠٠٨) و کالشون ٢ و همکاران (٢٠١١) است که به بررسي ابعاد رهبري اخلاقي براساس ادراک افراد پرداخته و جهت طراحي و اعتبارسنجي ابزار سنجش به ترتيب از خبرگان دانشگاهي، صنعتي و کارکنان کشور امريکا و هلند استفاده کرده اند.
Ethical Leadership Scale 14 در ادامه تلاش جهت مفهوم سازي و ساخت ابزار سنجش رهبري اخلاقي، تحقيقات مختلفي صورت گرفته است که در جدول ١ خلاصه اي از مهم ترين تحقيقاتي که به مفهوم سازي و ساخت ابزار سنجش رهبري اخلاقي در طي سال هاي ٢٠٠٠ تا کنون در مجلات معتبر بين المللي پرداخته اند، آورده شده است .
در اين مدل که به مفهوم سازي رهبري اخلاقي مديران متناسب با ارزش هاي ديني و فرهنگي حاکم بر جامعه و سازمان هاي بخش دولتي درقالب هشت مضمون اصلي در سه طبقه فردي، گروهي و سازماني پرداخته است ، ضمن بررسي مفهوم سازيهاي موجود در حوزه رهبري اخلاقي و شناسايي شاخص هاي مختلف ، تلاش شده است خلأهاي نظري و انتقادات مطرح شده به آنها نيز رفع شود.
Ethical and despotic leadership, relationships with leader's social responsibility, top management team effectiveness and subordinates' optimism: A multi-method study.
Moralized leadership: The construction and consequences of ethical leader perceptions.