Abstract:
در این پژوهش تلاش شده است تا با اتخاذ رویکرد جامع و بر اساس مدلهای رفتار برنامهریزی شده، پذیرش فناوری و پالکا، عوامل موثر بر نگرش، تمایل و رفتار بازاریابی ویروسی با موبایل در بین مصرفکنندگان جوان در شهر اردبیل شناسایی گردد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاههای دولتی و غیر دولتی شهر اردبیل در نظر گرفته شد و با توجه به نامحدود بودن جامعه در نهایت 384 پرسشنامه استاندارد در بین دانشجویان توزیع گردید. دادهها بر اساس مدل معادلات ساختاری و با بکارگیری نرم افزار آموس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هزینهها و لذت درک شده بر نگرش مصرف کنندگان جوان نسبت به بازاریابی موبایل با ویروس تاثیرگذار بوده است. هنجارهای ذهنی، سهولت در استفاده و مطلوبیت درک شده توانستهاند بر تمایل مصرفکنندگان جوان نسبت به بازاریابی ویروسی با موبایل تاثیر داشته باشند. نهایتا مشخص گردید که تمایل مصرف کنندگان جوان میتواند به توسعه رفتار بازاریابی ویروسی با موبایل در بین آنها کمک نماید.
Adopting a comprehensive approach based on the models of planned behavior, technology adoption and Palka, this research is an attempt to identify the factors affecting the attitude, intention and behavior of mobile viral marketing among young consumers in the city of Ardabil. The population of the study consisted of all students of public and nonpublic universities in Ardabil that, according to the unlimited population, finally 384 standard questionnaires were distributed among students as the sample of the research. Data were analyzed based on the structural equation modeling with use of SPSS and Amos software. The results showed that perceived costs and perceived enjoyment affect Iranian young consumers’ attitudes towards mobile viral marketing. Moreover, Subjective norms, perceived ease of use and perceived utility affect Iranian young consumers’ intention toward mobile viral marketing. Finally, results indicate that Iranian young consumers’ intention could help to development of mobile viral marketing behavior among them.
Machine summary:
يانگ و ژو (٢٠١١) با بکارگيري مدل هاي رفتار برنامه ريزي شده و پذيرش فناوري و بر اساس تحقيق اينترنتي از دانشجويان آمريکايي دريافتند که سهولت استفاده درک شده به عنوان پيش بيني کننده هاي اصلي نگرش ، تمايل و رفتار مصرف کنندگان آمريکايي نسبت به بازاريابي ويروسي شناخته ميشود.
اما هيچکدام از متغيرهاي هنجارهاي ذهني، کنترل رفتاري درک شده و سهولت در استفاده بر نگرش مصرف کنندگان جوان نسبت به بازاريابي موبايل با ويروس تاثير معنادار نداشته اند.
تاثير کنترل رفتاري درک شده و نگرش مصرف کنندگان جوان بر تمايل آنها نسبت به بازاريابي ويروسي با موبايل معنادار نبوده است .
اما هنجارهاي ذهني، سهولت در استفاده و مطلوبيت درک شده توانسته اند بر تمايل مصرف کنندگان جوان نسبت به بازاريابي ويروسي با موبايل تاثير مثبت داشته باشند.
در اين پژوهش نيز تلاش گرديد تا با ترکيب مدل هاي رفتار برنامه ريزي شده ، پذيرش فناوري و پالکا و همکاران ، تاثير هنجارهاي ذهني، کنترل رفتاري درک شده ، مطلوبيت درک شده ، سهولت در استفاده و هزينه درک شده بر نگرش ، تمايل و رفتار مصرف کنندگان در ايران نسبت به ارسال پيام هاي بازاريابي با محتواي ويروسي بررسي شود.
Providing a model for explaining effective factors affecting the behavioral intentions of users of websites of internet news agencies (Case study: students of Semnan university).
Providing a model for explaining effective factors affecting the behavioral intentions of users of websites of internet news agencies (Case study: students of Semnan university).