Abstract:
پژوهش پیشرو با هدف ارائه مدل خوشههای صادراتی با رویکرد کارآفرینی بینالمللی با تاکید بر محصول کشمش صورت گرفته است. روش انجام پژوهش از منظر هدف کاربردی- توسعهای و از لحاظ گردآوری دادهها جزو پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است، که بر روی نمونهای از 10 نفر خبرگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ، اتاقهای بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی و صادرکنندگان کشمش در شهرهای تهران و قزوین پژوهش انجام گرفت. با استفاده از نرمافزار Atlasti مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. که در گام اول (کدگذاری باز) ، مولفهها بـر پایـه دادههـای بهدست آمده از مصاحبههای عمیق و پردازش و مقولهبندی آنها بهدست آمد، این مقولات شامل مولفههای محصول، بازاریابی و تبلیغات، کیفیت، عوامل تولید فناوری، عوامل محیطی، عوامل فرهنگی، قانونی، اجتماعی و غیره است. در گام دوم (کدگذاری محـوری) ، بـرای طراحـی و نهادینـهسـازی مـدیریت خوشههای صادراتی و کارآفرینی بینالملل، کدگذاری محوری بر اساس مدل پارادایم انجام گرفت.
در این پژوهش عواملی مانند فرهنگسازی، برنامه استراتژیک جامع و صحیح و همچنین منطبق با نیازهای شرکتها، بازاریابی صادرات، و استفاده از شیوههای نوین بازاریابی، تامین تجهیزات (ترکیبی از عوامل سختافزاری و نرمافزاری) ، پیادهسازی مدیریت محتوا، فراهم کردن زیربناها و زیرساختهای مناسب، ایجاد و بهرهمندی از پرتالهای سازمانی، پیادهسازی شبکه اجتماعی، وبلاگ و ویکی جهت نشر و انتقال دانش در فرآیند صادرات، بهرهمندی از آموزش و یادگیری الکترونیکی، عقد تفاهمنامه بینالمللی با کشورهای بازار هدف و ایجاد فرآیندهای خلاقیت، نوآوری و شناسایی نیازهای بازارهای هدف بهمنزله عوامل موثر و مهم در مدل شناسایی شدند و در نهایت برای بسط و گسترش نظریه خوشههای صادراتی با رویکرد کارآفرینی بینالمللی با تاکید بر محصول کشمش، مدل کلی ارائه گردید که نوآوری این پژوهش بهحساب میآید و نشان میدهد خوشهبندیهای صادراتی بهخصوص با تاکید بر صادرات کشمش میتواند به کارآفرینی بینالمللی منجر شود.
The present study aimed to present an export clusters model using an international entrepreneurship approach with an emphasis on raisin product. The research method is applied-developmental in terms of objective and descriptive / survey in terms of data collection. It was conducted on a sample of 10 experts from Ministry of Industry and Mining, Chambers of Commerce, Ministry of Agriculture Jihad and Raisin Exporters in Tehran and Qazvin cities. It was conducted using Atlas software. In the first step (open coding), the components were derived from the data of in-depth interviews and their processing and categorizing. These categories included the components of product, marketing and advertising, quality, technology production factors, environmental factors, cultural factors, legal factors, social factors, etc. In the second step (axial coding), the axial coding was performed based on the paradigm model to design and institutionalize the management of international entrepreneurship and expert clusters. In this research, factors such as development of culture, a comprehensive and proper strategic plan, and appropriate with the needs of companies, export marketing, and the use of modern marketing techniques, equipment supply (combination of hardware and software elements), implementation of content management, provision of appropriate infrastructure, creating and utilizing enterprise portals, implementing social network and blogs for knowledge dissemination and transfer in the process of expert, utilizing e-learning, signing international contract with target market countries, and creating processes for creativity, innovation and identification of the needs of the target markets were identified as influential factors in the model. Finally, a general model was presented to extend the theory of export clusters using an international entrepreneurship approach with an emphasis on raisin product. It is considered as the innovation of this research and indicates that export clustering with an emphasis on raisin export can result in international entrepreneurship.
Machine summary:
در اين پژوهش عواملي مانند فرهنگ سازي، برنامه استراتژيک جامع و صحيح و همچنين منطبق با نيازهاي شرکت ها، بازاريابي صادرات ، و استفاده از شيوه هاي نوين بازاريابي ، تأمين تجهيزات (ترکيبي از عوامل سخت افزاري و نرم افزاري )، پياده سازي مديريت محتوا، فراهم کردن زيربناها و زيرساخت هاي مناسب ، ايجاد و بهره مندي از پرتال هاي سازماني ، پياده سازي شبکه اجتماعي، وبلاگ و ويکي جهت نشر و انتقال دانش در فرآيند صادرات ، بهره مندي از آموزش و يادگيري الکترونيکي، عقد تفاهم نامه بين المللي با کشورهاي بازار هدف و ايجاد فرآيندهاي خلاقيت ، نوآوري و شناسايي نيازهاي بازارهاي هدف به منزله عوامل مؤثر و مهم در مدل شناسايي شدند و در نهايت براي بسط و گسترش نظريه خوشه هاي صادراتي با رويکرد کارآفريني بين المللي با تأکيد بر محصول کشمش ، مدل کلي ارائه گرديد که نوآوري اين پژوهش به حساب مي آيد و نشان مي دهد خوشه بندي هاي صادراتي به خصوص با تأکيد بر صادرات کشمش مي تواند به کارآفريني بين المللي منجر شود.
شرکت با تمرکز بر دانش ، مهارت و شايستگي، احتمال موفقيت بيشتري در تطبيق با محيط جديد نسبت به شرکت هايي که بيشتر وابسته به منابع ملموس هستند را دارا است و نتايج حاصل از پژوهش آن ها نشان از اين دارد که مهارت ها رابطه مثبت با کارآفريني بين المللي دارند (مکنکتون ، 2 .
Investigating the factors affecting the development of organizational entrepreneurship in Zahedan industrial town companies, First International Conference on Management and Accounting with Value Creation Approach, Tehran, Islamic Azad University of Fras Science and Research Branch.