Abstract:
امروزه کاربران بیش از پیش ازسیستم بانکداری اینترنتی استفاده میکنند از این رو مطالعه در مورد کاربردپذیری یک سیستم بانکداری اینترنتی، برای ساختن یک محیط تعاملی راحت، بسیار ضروری است. لذا هدف مقاله، ارزیابی کاربردپذیری این سایتها در خلق تجربه خوشایند برای کاربران بانکداری اینترنتی است. دادهها و تحلیل با مقایسه سه وب سایت بانکی، با استفاده از ردیاب چشمی توبی (ایکس 60 هرتز) بهدست آمده است. شرکتکنندگان با مراجعه به وبسایتها وظایف مشابهی را در یک زمان معین، جهت سنجش کاربردپذیری، انجام دادند. نظرات کاربران از طریق پرسشنامه هم گردآوری شده است. در این مطالعه تفاوت معناداری بین سایتهای بانکی مشاهده شد. نمره کاربردپذیری کلی برای بانکهای ب، پ، الف به ترتیب80 درصد و 89 درصد و75 درصد است. نوع چیدمان صفحه و مسیری که کاربر برای حرکت روی صفحه انتخاب میکند، تفاوت معناداری برای سه بانک ایجاد کرد. تحلیل نشان داد که ورود به سیستم، اطلاعات ورود به حساب و دیگر دکمههای کنترل باید در گوشه سمت راست بالا قرار گیرند تا سرعت رسیدن به هدف، افزایش یابد.
The paper’s aim is to study about the usability of online banking interface, correcting the user-friendliness of web interface, and improving attraction of bank website, which have gradually become essential the network marketing strategy of the banks. This study took three banks web site as a case study to record subjects’’ eye tracking data of time to first fixation, AOI place, fixation duration and blink count and so on by using Tobii T60XL Eye Tracking, while users’ login online banking web interface, and analyzed that the effects of webpage layout, navigation, colors, the amount of information representation which impacts on the usability of online banking interface. We used eye trach and self-report for collecting data. Research reveals that overall usability score for banks of Melli, Mellat and Saman are 80% 75% and 89% respectively. The results demonstrate that the login entry, account login information and other key control buttons should be located in the upper right corner to quickly lock the goal, and the interface should have a modify amount of information representation, reasonable font size settings, the appropriate proportion, simple, harmonious and warmth design style.
Machine summary:
تجزيه و تحليل کاربردپذيري وب سايت هاي بانکي مبتني بر ردياب چشم و خودگزارشگري مسعود کيماسي، گروه مديريت ، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران احسان عابدي، گروه مديريت ، دانشکده مديريت ،آزاد اسلامي، تهران ، ايران بنفشه سيدکباري ١، گروه مديريت بازرگاني، دانشکده مديريت ، دانشگاه آزاد تهران شمال ، تهران ، ايران رزا هنديجاني، گروه مديريت ، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠١/٢٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/١١/٢٧ چکيده امروزه کاربران بيش از پيش ازسيستم بانکداري اينترنتي استفاده ميکنند از اين رو مطالعه در مورد کاربردپذيري يک سيستم بانکداري اينترنتي، براي ساختن يک محيط تعاملي راحت ، بسيار ضروري است .
در پژوهش ديگري اثر المان هاي بصري را در جستجوي اطلاعات بر روي وب سايت هاي تجاري (وب سايت هايي که خريد و فروش روي آن ها انجام ميشود)، صورت گرفته است ، طراحي وب براي ميانسالان و سالخوردگان ، با طراحي 1 Fixation 2 Saccad 3 Sivaji and Ahmad 4 Rashid 5 Rayner and Carlson, 6 Lu& Ziyun) 7 Yuan براي افراد جوان تفاوت معناداري داشت همچنين در اين مطالعه اشاره شده است که در دسترس بودن نقشه سايت و تبليغات بيلبورد چه تأثيري ميتواند روي کاربردپذيري داشته باشد (شنگ و همکاران ،٢٠١١)١.
در اين مورد، اهداف اصلي ما شامل : 1 Bergstrom 2 Usability 3 Nielsen 4 Pirolli 5 Heuristic 6 Sivaji 7 Eye Track (رجوع شود به تصویر صفحه) افراد، يک آزمون آزمايشي ١ براي اطمينان از آمادگي محيط آزمايش و دقت و تنظيمات دستگاه انجام شد.