Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای کودکان مبتلا به اتیسم انجام شده است. این مطالعه از نوع آزمایشی باطرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مرکز اتیسم دوم آوریل شهر تهران در سال 97-96 بود که از بین آنها تعداد 18 مادر دارای کودک با اختلال اتیسم به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس،(DASS-21 )، برای گرداوری دادهها استفاده شد و از تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرضها، برای تحلیل داده ها استفاده شد. برنامه درمانی در 12 جلسه متوالی دو ساعته به مدت دو ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون، نمرات افسردگی، اضطراب و استرس مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری(05/0P>)، کاهش یافته است. با توجه به موثر بودن درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای فرزند اتیسم از این روش میتوان به عنوان یک مداخله روان شناختی در کنار سایر مداخله ها استفاده نمود
The purpose of this study was to examine the effectiveness of the acceptance and commitment therapy for reducing depression, anxiety and stress in parents with autism spectrum children. This research was an experimental study with a pre-test, post-test and control group. The statistical population included all mothers with autistic children who referred to the Tehran April 2 Autism center in 2017-2018. Eighteen mothers with autistic children were selected as the sample and randomly divided into an experimental group and a control group. Depression Anxiety Stress Scale-21(DASS-21) was used for collecting the data. The data were analyzed through MANCOVA and by following statistical assumptions required for data analysis. The therapeutic program was run in 12 successive sessions for two months, with each session lasting for two hours. The results showed that in the post-test, the scores of depression, anxiety, and stress reduced significantly for mothers in the experimental group compared to their counterparts in the control group. Based on the effectiveness of the Acceptance and commitment therapy for the experimental group (i.e., mothers with Autistic Children in the experimental group, p < 0.001), this method can be used as a psychological treatment intervention along with other intervention methods.
Machine summary:
جامعه آماري شامل کليه مادران داراي کودکان مبتلا به اختلال اتيسم مرکز اتيسم دوم آوريل شــهر تهران در ســال ٩٧-٩٦ بود که از بين آنها تعداد ١٨ مادر داراي کودک با اختلال اتيســم به صــورت نمونه گيري در دســترس انتخاب شــدند و به صــورت تصــادفي به دو گروه آزمايش و کنترل تقســيم شــدند.
مدل فرايند رواني مثبت روش پذيرش و تعهد(هيز و همکاران ) 1 Pahnke 2 Lundgren 3 Hursti 4 Hirvikoski 5 Puterbaugh آموزش مادران همواره بخش مهمي در مداخله هاي مربوط به کودکان با اختلال اتيســـم بوده اســـت (پانکي و همکاران ، ٢٠١٤).
امروزه از روش هاي درماني ديگري نيز در افزايش ســـلامت عمومي والدين بويژه مادران کودکان با اختلال اتيسم استفاده ميشود که تاثير آن در کاهش افسردگي و اضطراب مشاهده شده است ، درمان پذيرش و تعهد اسـت .
همچنين نتايج اين پژوهش با تحقيق ايزدي، نشــاط دوســت ، عســگري، و عابد(١٣٩٣) مبني بر تاثير درمان مبتني بر پذيرش و تعهد در کاهش وســواس ، افســردگي و اضــطراب بيماران مبتلا به وســواس فکري و عملي همسو است .
Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J.
Anxiety, depression, and quality of life in Iranian mothers of children with autism spectrum disorder.
Acceptance & commitment therapy for anxiety disorder: A practioner’s treatment guide to using mindfulness, acceptance, and values- based behavior change strategies.
Outcomes of an acceptance and commitment therapy-based skills training group for students with high-functioning autism spectrum disorder: A quasi-experimental pilot study.
Depression and anxiety symptoms in children and adolescents with autism spectrum disorders without intellectual disability.