Abstract:
هدف تحقیق حاضر ارزیابی تأثیر ابعاد شخصیت برند بر وفاداری مشتریان، تبلیغات شفاهی و تمایل به خرید در بین مشتریان نمایندگیهای مجاز ایرانخودرو در سطح شهر شیراز است. روش انجام پژوهش از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر جمعآوری و شیوه انجام اطلاعات میدانی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیه مشتریان نمایندگیهای ایران خودرو در شهر شیراز در سال 97 است؛ با استفاده از نمونهگیری تصادفی از طریق جدول مورگان، 384 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد شخصیت برند، وفاداری برند، تمایل به خرید مجدد و تبلیغات شفاهی است که در طیف پنج ارزشی لیکرت گردآوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در دو قسمت از آمار توصیفی و تحلیلهای استنباطی مدلیابی معادلات ساختاری (با استفاده از نرمافزار اسمارت Smart PLS) استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که شخصیت برند بر وفاداری مشتریان، تمایل به خرید و تمایل به تبلیغات شفاهی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بیشترین مقدار مربوط به تأثیرگذاری صلاحیت بر تبلیغات شفاهی است. کمترین مقدار مربوط به تأثیر استحکام بر تمایل به خرید است.
This study aims to investigate the influence of brand personality dimensions on customer loyalty, word of mouth, intention to to purchase among the customers of authorized agencies of Iran Khodro in Shiraz. The research method in terms of purpose is applied research and in terms of collecting and conducting information is field. The statistical population of this study is all customers of Iran Khodro agencies in Shiraz in the year of 1397 and by using random sampling through Morgan table, 384 people were selected as statistical sample. The research instruments are standard questionnaires for brand personality, brand loyalty, intention to repurchase, and word of mouth which were collected through five-point Likert scale. In this study, after collecting information the data are analyzed in two parts of descriptive statistics and inferential statistics. Structural equation modeling as inferential statistics is used through Smart PLS software. The results showe that the brand personality has a positive and significant influence on customer loyalty, the intention to purchase, and the intention to word of mouth. Moreover, the highest value is belonged to the competence influence on word of mouth and the lowest value is belonged to the strength influence on the intention to purchase.