Abstract:
توانمندسازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به مدیران امکان خواهد داد تا در برابر پویاییهای محیط رقابتی بهسرعت و بهطور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمانشان را فراهم آورند. لذا، مدیران سازمانها با ایجاد سرمایه اجتماعی در سازمانهای خود میتوانند به توانمندسازی کارکنان خود بپردازند و برای آینده سازمان خود کارکنان توانمند تربیت کنند و رهبری سازمان را تا سطوح پایین سازمان توسعه دهند. نویسندگان این مقاله بر این باورند که سرمایه اجتماعی یکی از راهکارهای توانمندتر شدن کارکنان است؛ بنابراین، در این مقاله تلاش میشود تا نقش سرمایه اجتماعی در توانمندتر شدن کارکنان دانشگاه علوم تحقیقات تبیین شود. جامعۀ آماری این تحقیق شامل کارکنان دانشگاه علوم تحقیقات تهران است و از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. یافتههای مقاله حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی کارکنان رابطۀ علی و معناداری وجود دارد. همچنین بین عناصر ساختاری، شناختی و رابطهای سرمایه اجتماعی و توانمندسازی کارکنان رابطۀ علی معنادار و مثبتی وجود دارد.
Machine summary:
بنابراين ، با توجه به مباحث مطرح شده، اهميت کارکناني با سرمايۀ اجتماعي بالا براي سازمانها بسيار است ؛ از اين رو بايد عواملي را که مي تواند با افزايش ميزان سرمايۀ اجتماعي کارکنان رابطه داشته باشد مشخص نمود؛ سازمانها با شناخت و شناسايي ابعاد سرمايه هاي اجتماعي خود مي توانند درک بهتري از الگوي تعاملات بين فردي و گروهي داشته باشند و با استفاده از سرمايه هاي اجتماعي مي توانند نظامهاي سازماني خود را بهتر هدايت نمايند و منابع انساني خود را نيز براي آينده بهتر تربيت و پرورش نمايند، امري که معمولاً کمتر از آن بهره مي جسته و کمتر بدان پرداخته شده است .
حال با توجه به تعاريف سرمايه اجتماعي در مي يابيم که مجموعۀ معيني از هنجارها، ارزشها و تعاملات بين افراد در سازمانها و جوامع باعث شکل گيري روحيه تعاون و همکاري در بين افراد مي شود و اين به نوبه خود در جهت انجام بهتر کارها، پايبند بودن به ارزشها و اخلاقيات کار و همچنين احساس مسئوليت کردن در قبال افراد جامعه مي تواند مؤثر واقع شود؛ لذا فرضيه اصلي تحقيق به شکل ذيل تدوين مي شود: فرضيۀ اصلي: سرمايۀ اجتماعي در افزايش توانمندسازي کارکنان دانشگاه علوم تحقيقات اثر مثبت دارد.
پی نوشت ها 1- Structural Component 2- Burt 3- Hansen 4- Cognitive Component 5- Orr 6-Relational Component 7- Trustee 8- Trustor 9- Dietz and Hartog 10- Misztal 11- Bontis 12- Boisot 13- Network of Trust 14- Radius of Trust 15- Capability 16- Benevolence 17- Integrity 18- Sturbuck 19- Kramer et al 20- Lewicki and Bunk منابع و مراجع [١] الواني، سيد مهدي و سيد نقوي، ميرعلي، "سرمايۀ اجتمـاعي: مفـاهيم و نظريـه هـا"، فصـلنامه مطالعـات مديريت ، شماره ٣٣ و ٣٤، تهران، ١٣٨١.