Abstract:
دانش منبع کسب مزیت رقابتی پایدار محسوب میشود و به منظور دستیابی سازمانها به چنین مزیت رقابتی، خلق دانش میتواند به عنوان یک فرصت جدید، مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق، اجتماعات کاری به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای خلق دانش در یک سازمان آموزشی مدنظر قرار گرفتهاست. در راستای گسترش و توسعه این مبحث، ابتدا به طور جامع و فراگیرانه معیارهای موثر بر اجتماعات کاری با تمرکز بر خلق دانش مشخص و بررسی گردید و در نهایت 18 معیار به عنوان معیارهای موثر بر اجتماعات کاری که بر خلق دانش در سازمانهای آموزشی موثرند، شناسایی گردید و در قالب پرسشنامهای، در جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیامنور تهران- شمال توزیع شد و تحلیلهای آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. بر مبنای تحلیلهای آماری، عوامل کلیدی موفقیت اجتماعات کاری که در شش گروه" سازمان"، "بهینهسازی تعاملات"، "زیرساخت مناسب"، "ابزارهای حمایتی"، "استراتژی و اهداف" و "حمایت سازمانی" دسته بندی شدند، تاثیری فزاینده بر فرآیند خلق دانش در مطالعه موردی دارند که تاثیر عوامل "استراتژی و اهداف" و "سازمان" بر خلق دانش بسیار چشمگیرتر است. این تحقیق میتواند راهنمایی برای مراکزی آموزشی باشد تا با تغییراتی در ساختار و اهداف و استراتژیهای خود بتوانند زمینه را برای تسهیل تشکیل اجتماعات کاری و فرایند خلق دانش برای دانشجویان خود فراهم آورند.
Machine summary:
در راستاي گسترش و توسعه اين مبحث ، ابتدا به طور جامع و فراگيرانه معيارهاي موثر بر اجتماعات کاري با تمرکز بر خلق دانش مشخص و بررسي گرديد و در نهايت ١٨ معيار به عنوان معيارهاي موثر بر اجتماعات کاري که بر خلق دانش در سازمانهاي آموزشي موثرند، شناسايي گرديد و در قالب پرسشنامه اي، در جامعه آماري شامل دانشجويان دانشگاه پيامنور تهران- شمال توزيع شد و تحليل هاي آماري با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت .
بر مبناي تحليل هاي آماري، عوامل کليدي موفقيت اجتماعات کاري که در شش گروه" سازمان"، "بهينه سازي تعاملات"، "زيرساخت مناسب "، "ابزارهاي حمايتي"، "استراتژي و اهداف" و "حمايت سازماني" دسته بندي شدند، تاثيري فزاينده بر فرآيند خلق دانش در مطالعه موردي دارند که تاثير عوامل "استراتژي و اهداف" و "سازمان" بر خلق دانش بسيار چشمگيرتر است .
شناسايي عوامل موفقيت اجتماعات کاري (رجوع شود به تصویر صفحه) 1- Borzillo 2- keritner 3- Homan, Prada 4- Carbery 5- Flint (رجوع شود به تصویر صفحه) 1- Koh and Kim 2- Philpott, pike 3- Calvay 4- Newman, Lewis 5- Huq 6- Kelly 7- Yen 8- Adamson, Bromiley 9- Thompson 10- Grima, Josserand همانگونه که در جدول ١ مشخص شد با بررسي مهمترين عوامل در نظرگرفته شده در تحقيقات اخير، مجموعه اي از عوامل موثر بر اجنماعات کاري شناسايي گرديد و سپس در قالب پرسشنامه اي جهت بررسي تاثير اين عوامل بر خلق دانش تهيه شد.