Abstract:
اهمیت موضوع کیفیت زندگی کاری، سازمانها را به انجام اقدامات سازمانی ترغیب نموده است. از مهمترین این اقدامات، بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است. در این پژوهش به بررسی تاثیر یکی از انواع فناوریهای اطلاعاتی یعنی بانکداری الکترونیک بر کیفیت زندگی کارکنان پرداخته میشود. این تحقیق بر حسب هدف، توصیفی از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع دادهها، کمی و از نظر نوع استفاده، تحقیقی کاربردی است. جهت جمعآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان شعبات بانک حکمت ایرانیان در شهر تهران بهتعداد 320 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول مورگان، 175 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک آزمون ضریب همبستگی و ضریب تاثیر نشان داد که خدمات اطلاع رسانی، خدمات ارتباطی و خدمات تراکنشی بانکداری الکترونیکی بر کیفیت زندگی کارکنان تاثیر دارند. همچنین خدمات اطلاع رسانی و خدمات تراکنشی بهترتیب دارای بالاترین و پایینترین تاثیر بر کیفیت زندگی کارکنان بودند.
Machine summary:
بر اساس آزمون ميانگين يک نمونه اي از آنجايي که ( ٠٠٠٠١=Sig و ٨٨,٤٧= t) و سطح بالا و پايين معناداري مثبت هستند فرضيه صفر رد مي شود و فرض تحقيق مورد تأييد است و بانکداري الکترونيکي بر کيفيت زندگي کاري کارکنان تاثير دارد.
بر اساس آزمون t همبسته از آنجا که (١٤٧=t، ١٤٩=d f، و ٠٠٤٤=p، ٠٠٥>p) و ميان کرانه - هاي بالا و پايين سطح معناداري صفر وجود ندارد فرضيه اصلي تأئيد ميشود در نتيجه بانکداري الکترونيکي بر کيفيت زندگي کارکنان تاثير دارد و بين اين دو متغير رابطه ي معنادار وجود دارد.
بر اساس آزمون ميانگين يک نمونه اي از آنجايي که ( ٠٠٠٠١=Sig و ٨٨,٤٧= t) و سطح بالا و پايين معناداري مثبت هستند فرضيه صفر رد مي شود و فرض تحقيق مورد تأييد است و سطح خدمات ارتباطي بانکداري الکترونيکي بر کيفيت زندگي کاري کارکنان تاثير دارد.
بر اساس آزمون t همبسته از آنجا که (٤٧٢٤-=t، ١٤٩=d f، و ٠٠٠٠١=p، ٠٠٥>p) و ميان کرانه هاي بالا و پايين سطح معناداري صفر وجود ندارد فرضيه فرعي دوم تائيد ميشود در نتيجه سطح خدمات ارتباطي بانکداري الکترونيک بر کيفيت زندگي کارکنان تاثير دارد.
بر اساس آزمون ميانگين يک نمونه اي از آنجايي که ( ٠٠٠٠١=Sig و ٦٦,٦٥= t) و سطح بالا و پايين معناداري مثبت هستند فرضيه صفر رد مي شود و فرض تحقيق مورد تأييد است و سطح خدمات تراکنشي در بانک ها بر کيفيت زندگي کاري کارکنان تاثير دارد.