Abstract:
زمینه و هدف: تصویری که بیماران از کیفیت خدمات سلامت در ذهن دارند میتوانند تا اندازه زیادی ارزیابی کلی آنها از این سازمانها را شکل دهد. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بر تصویر سازمان با نقش میانجی فرهنگ ایمنی بیمار در بخش خدمات سلامت است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و کارکنان بیمارستانها به عنوان جامعه آماری این پژوهش برای سه متغیر مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی و فرهنگ ایمنی بیمار لحاظ شده است. همچنین جامعه آماری برای متغیر تصویر سازمان، شامل بیمارانی بوده است که در بازه زمانی 6 ماهه به این بیمارستانها مراجعه کردهاند. در نهایت 240 نفر از هر دو گروه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد بود که برای تأیید پایایی و روایی پرسشنامهها از شاخصهای آلفای کورنباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده توسط نرم افزارهای آماری SPSS و Smart PLS انجام شد. یافتهها: یادگیری سازمانی بر سه متغیر مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ ایمنی بیمار و تصویر سازمان اثر مثبتی دارد. همچنین مدیریت کیفیت جامع بر فرهنگ ایمنی بیمار و تصویر سازمان اثر مثبت و معناداری دارد. برای تعیین اثر متغیر میانجی نیز از آزمون سوبل استفاده شده و نتایج، نقش میانجیگری فرهنگ ایمنی بیمار را تأیید مینماید. بنابراین فرهنگ ایمنی بیمار به عنوان متغیر میانجی بر رابطه میان دو متغیر یادگیری سازمان و مدیریت کیفیت جامع، بر تصویر سازمان اثر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: مدیران سازمانهای ارائهکننده خدمات سلامت میتوانند با اجرای موثر طرحهای مدیریت کیفیت جامع و بهبود یادگیری سازمانی تصویر سازمان خود را در ذهن بیماران بهبود بخشند.
Background and Objective: A patient’s mental image of quality of health services can greatly form his/her overall judgment of the organizations providing these services. This study aims to analyze the effects of organizational learning and total quality management on the organizational image through the mediating role of patient safety culture in the health services sector. Methodology: This is a correlational descriptive study, in which the employees of hospitals were selected as the statistical population to analyze three variables, namely total quality management, organizational learning, and patient safety culture. Regarding the organizational image variable, the statistical population included the patients who visited the selected hospitals within a six-month period. Finally, the simple random sampling technique was employed to select 240 individuals from both groups. Standard questionnaires were then used for data collection; the reliability and validity of questionnaires were checked through Cronbach’s alpha, composite reliability, convergent validity, and divergent validity. The resultant data were analyzed in SPSS and SmartPLS. Findings: Organizational learning had positive effects on total quality management, patient safety culture, and organizational image. Moreover, total quality management had positive, significant effects on patient safety culture and organizational image. The Sobel test was utilized to determine the effect of the mediating variable; the results confirmed the mediating role of patient safety culture. Therefore, patient safety culture acted as a mediating variable in the relationship between organizational learning and total quality management by having a positive, significant effect on organizational image. Conclusion: Managers of organizations that provide health services can improve organizational image in the minds of patients through the effective implementation of total quality management plans and improvement of organizational learning.
Machine summary:
مدلسازی ساختاری نقش میانجی فرهنگ ایمنی بیمار در روابط بین مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی و تصویر سازمانی در بخش خدمات سلامت سید محمدحسن حسینی 1 ، عاطفه فلاح2، سعید آیباغی اصفهانی3 چکیده زمینه و هدف: تصویری که بیماران از کیفیت خدمات سلامت در ذهن دارند میتوانند تا اندازه زیادی ارزیابی کلی آنها از این سازمانها را شکل دهد.
هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بر تصویر سازمان با نقش میانجی فرهنگ ایمنی بیمار در بخش خدمات سلامت است.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و کارکنان بیمارستانها به عنوان جامعه آماری این پژوهش برای سه متغیر مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی و فرهنگ ایمنی بیمار لحاظ شده است.
با توجه به اهمیت مطالب فوق، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی بر تصویر سازمانی با نقش میانجی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانهای استان سمنان صورت گرفته است.
روششناسی پژوهش هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بر تصویر سازمانی از طریق متغیر میانجی فرهنگ ایمنی بیمار در بخش بهداشت و درمان است.
نتیجه آزمون تأثیر متغیر میانجی و نتایج فرضیههای هفتم و هشتم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین یادگیری سازمان و مدیریت کیفیت جامع بر تصویر سازمان با نقش میانجی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانهای دولتی استان سمنان است.
This study aims to analyze the effects of organizational learning and total quality management on the organizational image through the mediating role of patient safety culture in the health services sector.
Keywords: organizational image, health services, patient safety culture, total quality management, organizational learning