Abstract:
از موثرترین راه های تحقق برابری، تامین فرصتهای یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش و
پرورش است و همه انسانها حق دارند از آموزش و پرورش یکسان برخوردار گردند. بر همین مبنا
کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه درصدد ایجاد فرصت های برابر برای دسترسی همگان به
آموزش و پرورش هستند. این مفاهیم مورد تاکید اسناد بین المللی مانند منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی
حقوق بشر قرار گرفته و در حقوق داخلی بسیاری از کشورها قوانینی در این باره به تصویب رسیده است.
برابری آموزشی بر اساس قانون اساسی به عنوان یک فرصت، حق و نیاز همگانی به رسمیت شناخته شده و
جمهوری اسلامی ایران در حدود قانون موظف به تامین آن است. در سیستم های آموزشی و پرورشی که
مدارس، از تنوع بالایی برخوردار هستند و کیفیت آموزش، از تفاوت فاحشی برخوردار است؛ چنانچه این
تنوع و اختلافات در جهت حل مشکلات آموزشی و پرورشی مدارس محروم تنظیم نگردد؛ شرایط به
طبقاتی شدن یا کالایی شدن آموزش و پرورش و بروز رفتارهای انحراف آمیز و یا مجرمانه در کودکان و
نوجوانان میانجامد. سخن گفتن از برابری آموزشی به معنای ندیدن مشکلات فعلی نیست؛ بلکه تاکید بر
حق و تکلیفی است که نباید در غوغای مشکلات جامعه امروز به دست فراموشی سپرده شو
Machine summary:
واژه هايکليدي: برابري آموزشي ، سيستم آموزش رسمي ايران ، عدالت اجتماعي ٤٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هجدهم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * مقدمه برابري از جمله مفاهيم تاريخي فلسفه سياسي است که از گذشته تا به امروز، جزء آرمانهاي بشر بوده است .
اين مفاهيم به صورت ويژه در اسناد بين المللي مانند منشور ملل متحد و اعلاميه ضرورت تحقق برابري آموزشي در سيستم آموزش رسمي ايران / ٤٩ جهاني حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است .
زيرا طبق قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، دسترسي به آموزش در دوره هاي مختلف تحصيلي، حق مسلم تمامي اقشار جامعه و حتي اقليت هاي ديني و قومي ٥٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هجدهم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * است و در اين امر نبايد هيچ گونه تبعيضي ميان ساکنان مناطق شهري و روستايي، کارگران ، زنان ، مردان و.
مسلم است که موسسات آموزشي که از امکانات ، سرمايه و درآمد بيشتري برخوردار هستند و از مدرسان متخصص تري در فرآيند آموزشي خويش بهره مي جويند بيشتر به يافته ها و اطلاعات روز دسترسي داشته و آن را آموزش مي دهند و از آنجا که ميزان ، کيفيت وابستگي ، عمق و ميزان تعهد، آگاهي و توانايي براي مشارکت هرچه بيشتر در فعاليتهاي درخور و عالي اجتماعي و نيز اعتقاد به نظريات ، تصورات و سيستمهاي ارزشي جامعه که وابسته به تقويت مداوم اجتماعي هستند؛ نمي تواند بدون وجود يک سيستم آموزشي قوي ، عادلانه ، هدفمند و بدون تبعيض ، نسبت به همه افراد ارتقا و افزايش يابد، بنابراين دانش آموزاني که به اين ابزارها و امکانات و اطلاعات آموزشي دسترسي ندارند عموما غافل از آن و در لايه هاي پست تر اجتماعي قرار خواهند گرفت و امکان تمايل و انحراف آنها به سمت کج روي ها بيشتر خواهد داشت .