Abstract:
حاکمیت شرکتی یکی از اجزای حیاتی کسب و کارهای موفق و مشخصه اصلی اقتصاد بازار کارا میباشد که بررسی پیرامون آن
حاکمیت شرکتی تاثیرگذار بر توسعه کارآفرینی سازمانی در بانک کشاورزی ایران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف
کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری مورد نظر تحقیق کلیه کارکنان بانک کشاورزی بتعداد
۰ نفر بود که بر آساس فرمول کوکران برابر با ۳۷۷ نفر محاسبه شد که برای اطمینان بیشتر پرسشنامه بین ۴۰۰ نفر
توزیع و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و
پایایی آن به شیوه های مختلف بررسی و تایید شد. در فاز اول و در بخش کیفی تحقیق بر اساس مصاحبه با خبرگان نظری و
تجربی ابعاد و مولفه های مبتنی بر مقوله های مورد نظر در این زمینه شناسایی و بررسی و تحلیل شد و در فاز بعدی مدل
تحقیق با استفاده از الگوی مدل معادلات ساختاری ترسیم و اثر تمامی ابعاد و مولفه های آن مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج
تحلیلها نشان داد ابعاد و مولفه های تاثیرگذار حاکمیت شرکتی با تاکید بر کارآفرینی سازمانی شامل سه متغیر ساختاری,
محیطی و رفتاری بعنوان ابعاد پژوهش هستند که متغیر ساختاری دارای بیشترین تاثیر است. بعد رفتاری شامل دو مولفهی
ویژگیهای شخصی و مهارتهای بین فردی, بعد محیطی شامل چهار مولفهی کارکنان» هیئت مدیره. سهامداران و مشتریان و
بعد ساختاری شامل پنج مولفه فرهنگسازی سازمانیء شفافیت. مشارکت و کارتیمی» ارزشهای سازمانی و هنجار سازمانی بود
و همه ۱۱ مولفه تاثیر قوی در مدل دارند.لذا با توجه به شاخص های برازش و تایید فرضیات. مدل پیشنهادی از برازش قابل
قبول و از قدرت تبیین مناسب برخوردار است
Machine summary:
نتایج تحلیلها نشان داد ابعاد و مولفه های تاثیرگذار حاکمیت شرکتی با تاکید بر کارآفرینی سازمانی شامل سه متغیر ساختاری، محیطی و رفتاری بعنوان ابعاد پژوهش هستند که متغیر ساختاری دارای بیشترین تاثیر است.
از طرفی با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش های متنوعی نیز در این خصوص در سازمان ها و موسسات مالی و پولی انجام شده است که در ادامه به برخی از این تحقیقات مرتبط اشاره می شود: فرزین وش و همکاران (1396)، در پژوهشی نقش حاکمیت شرکتی بر شاخصهای عملکرد نظام بانکی را بررسی کردند.
با توجه به این مدل، در تحقیق حاضر به بررسی فرضیه های زیر در بانک کشاورزی Badriyah & et al Albaidhani Jiraporn & et al Albu & et al Ziae Almaktari & et al فرضیه شماره 1: به نظر می رسد بعد رفتاری حاکمیت شرکتی بر توسعه کارآفرینی سازمانی اثرگذار است.
نتایج آزمون KMO و بارتلت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 5-2- پیاده سازی الگوی حاکمیت شرکتی با رویکرد توسعه کارآفرینی سازمانی در بانک کشاورزی ایران در این بخش با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم الگوی پژوهش بررسی شد.
نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای مولفه های بعد ساختاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 5-3- اعتبار سنجی مدل مقادیر ضریب تعیین (R2) برای ابعاد و مولفه های الگوی حاکمیت شرکتی با رویکرد توسعه کارآفرینی بشرح جدول9 می باشد.
The aim of this study was to identify the dimensions and components of corporate governance affecting the development of organizational entrepreneurship in the Agricultural Bank of Iran.