Abstract:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس، ابراز وجود و روابط بین فردی در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد.
روش
این مطالعه نیمه تجربی، به صورت پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود و تعداد ۸۰ دانشجو به شیوه تصادفی ساده از بین دانشجویان شرکت کننده در گارگاه آموزشی انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (۴۰ دانشجو برای هر گروه) جایگزین گشتند. افراد گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها، از آزمون عزت نفس روزنبرگ، ابراز وجود شیرینگ و زیر مقیاس روابط بین فردی برادبری و گریوز استفاده شد. داده ها با استفاده آزمون مانکوا تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
آموزش مهارت های زندگی موجب افزایش عزت نفس، ابراز وجود و روابط بین فردی در بین دانشجویان گردید، اما این تاثیر در گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه گیری
می توان از آموزش مهارت های زندگی به عنوان روشی در جهت افزایش عزت نفس، ابراز وجو و روابط بین فردی در بین دانشجویان استفاده کرد.
Introduction: The present research investigate effectiveness of life skills
training on self esteem, assertiveness and interpersonal relationships
among university students.
Method:This experimental study, as pre- and post-test with a control
group, was conducted in the academic year of 1390-1391.A group of 80
students of mohaghegh ardabili University were selected through
randomized sampling into experimental and control groups (40 students
for each group). The life skills training program was used in
experimental group for 8 sessions. The Rozenberg self esteem inventory,
Shiring Assertiveness Inventory and sub-scale Interpersonal
Relationships Bradbere & Geryoz Questionnaire were applied to evaluate
the variables before and after training. The collected data were analyzed
by means of using MANCOVA at the significant level of P<0.05.
Results: The life skills training in experimental group showed a
significant increase in the self-esteem, assertiveness and interpersonal
relationship among students (P<0.05).
Conclusion: Training the life skills can be used as a method to improve
the self esteem, assertiveness and interpersonal relationships among
student.
Machine summary:
يافته ها: آموزش مهارت هاي زندگي موجب افزايش عزت نفس ، ابراز وجود و روابط بين فـردي در بين دانشجويان گرديد، اما اين تاثير در گروه کنترل مشاهده نشد.
سازمان بهداشت جهاني ١٠ مهارت اصلي را به عنوان مهارت هاي زندگي مطرح کرده و آنهـا را در ٥ گروه قرار داده است : ١-خود آگاهي - همدلي (با تاکيد بر مهارت هاي تقويت عزت نفس و اعتماد به نفس ) ٢- ارتباط - روابط ميان فردي (با تاکيد بر مهارت هاي بين فردي و ابراز وجود) ٣- تصميم گيري - حل مسئله ٤- تفکر خلاق -تفکر انتقادي ٥- مهار کردن هيجانات - مقابله با استرس حسينيان و بني اسدي (١٣٨٤) در پژوهش خود به اين نتيجه رسـيده اندکـه دانـشجوياني کـه از آموزش مهارت هاي زندگي برخوردار بودنـد، در مقايـسه بـا دانـشجويان گـروه گـواه ، ارزيـابي واقـع بينانه تري از زندگي داشته ، داراي افکار و عقايد منطقي تري هستند و در عملي سـازي قابليـت هـاي خود بسيار مصمم و در مواجهه با رويدادهاي زندگي مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند.
١-خود آگاهي - همدلي (با تاکيد بر مهارت هاي تقويت عزت نفس )، ٢- ارتباط - روابط ميان فردي (بـا تاکيد بر مهارت هاي بين فردي و ابراز وجود)، ٣- تصميم گيري - حل مـسئله ، ٤- تفکـر خـلاق -تفکـر انتقادي و ٥- مهار کردن هيجانات - مقابله با استرس ، سر فصل هايي بودند که در جلسات دوم تا پنجم به دانشجويان آموزش داده شد، شيوه آموزشي جلسات براساس کتاب مهارت هـاي زنـدگي فراهـاني و پيداد و سازمان بهداشت جهاني ترجمه نوري قاسم آبادي و محمد خاني همراه با استفاده از منابع متعدد تهيه شد.
هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر عزت نفس ، ابـراز وجـود و روابـط بي فردي در بين دانشجويان بود.