Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعة رابطة بین سبک رهبری توزیعشده و رفتار شهروندی سازمانی در سطح
گروه است. این رابطه از طریق نقش میانجی سه متغیر اعتماد در مدرسه» تعهد به حرفة تدریس و رضایت
شغلی بررسی میشود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی» و روش جمعآوری اطلاعات شامل
بررسی پیمایشی است. جامعة آماری شامل کلیة معلمان ریاضی و علوم مدارس راهنمایی شهرستان تهران
است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد ۲۷۹ معلم انتخاب و مطالعه شدند.
نتایج بهدستآمده از پیمایش صورتگرفته روی ۲۷۹ معلم در مدارس راهنمایی شهرستان تهران حاکی از
آن است که رابطة بین سبک رهبری توزیعشده و رفتار شهروندی سازمانی هم به صورت مستقیم و هم
به صورت غیرمستقیم است و از طریق دو متغیر اعتماد در مدرسه و رضایت شغلی تبیین میشود. یافتهها
نشان میدهد که تعهد به حرفهة تدریس نمیتواند پیشبینیکنندة مناسبی برای رفتار شهروندی سازمانی در
سطح گروه باشد.
Machine summary:
تأثير سبک رهبري توزيع شده بر تعهد سازماني، رضايت شغلي و رفتار شهروندي سازماني : بررسي نقش ميانجيگري متغير اعتماد در مدرسه ∗علي ياسيني: دانشجوي دکتري مديريت آموزشي دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران حسن رضا زين آبادي: استاديار دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران عبدالرحيم نوه ابراهيم : دانشيار دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران حميدرضا آراسته : دانشيار دانشگاه خوارزمي، تهران ، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر مطالعۀ رابطۀ بين سبک رهبري توزيع شده و رفتار شهروندي سازماني در سطح گروه است .
نتايج به دست آمده از پيمايش صورت گرفته روي ٢٧٦ معلم در مدارس راهنمايي شهرستان تهران حاکي از آن است که رابطۀ بين سبک رهبري توزيع شده و رفتار شهروندي سازماني هم به صورت مستقيم و هم به صورت غيرمستقيم است و از طريق دو متغير اعتماد در مدرسه و رضايت شغلي تبيين مي شود.
شواهد نشان داده اند که در اغلب سازمان ها، با بررسي و تمرکز بر سبک و نقش هاي رهبري جمعي، باز مشاهده مي شود که سبک رهبري مديران (يا معلمان رهبر) به طور غيرمستقيم و به واسطۀ تاثيرگذاري بر متغيرهاي ميانجيگر بر رفتار شهروندي سازماني در سطح گروه و عملکرد شغلي معلمان تأثير مي گذارد (٢٠٠٣ ,Heck & Hallinger).
٥. بحث و نتيجه گيري هدف اصلي مطالعۀ حاضر بررسي رابطۀ بين سبک رهبري توزيع شده و رفتار شهروندي سازماني معلمان با تمرکز و تأکيد بر نقش ميانجي اعتماد در مدرسه ، تعهد به حرفۀ تدريس و رضايت شغلي بود.