Abstract:
این پژوهش به بررسی رابطة بین هوش هیجانی و هوش سازمانی با یادگیری سازمانی کارکنان ادارات
آموزش و پرورش شهرستانهای مغان در سال تحصیلی ۱۳۸۹-۹۰ میپردازد. جامعة آماری پژوهش
متشکل از کلیة کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای مغان » که با استفاده از جدول مورگان
۸ کارمند به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو نوع پرسشنامة استاندارد
هوش هیجانی سیبریا شرینگ (۲۰۰۱) و هوش سازمانی آلبرخت (۲۰۰۳) و پرسشنامة یادگیری سازمانی
فام و سویرزیک (۲۰۰۹) استفاده شده که پایایی آنها به ترتیب ۰/۷۹ ۰/۸۱ و ۰/۸۹ است. دادهها با
استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. بنابر نتایج این پژوهش,
بین هوش هیجانی و هوش سازمانی با ابعاد آنها و یادگیری سازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش
شهرستانهای مغان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و از میان ۶ مژلفه هوش هیجانی» به ترتیب
مدیریت روابط خودآگاهی و آگاهی اجتماعی پیشبینیکنندة مناسبی برای یادگیری سازمانی کارکنان
هستند؛ چنانکه تاثیر مدیریت روابط روی یادگیری سازمانی کارکنان بالاتر از مژلفههای دیگر است.
همچنین در پیشبینی یادگیری سازمانی از ابعاد هوش سازمانی» به ترتیب مولفههای کاربرد دانش» اتحاد و
توافق» سرنوشت مشترک و روحیه تاثیر بیشتری دارند.
Machine summary:
بنابر نتايج ايـن پـژوهش ، بين هوش هيجاني و هوش سازماني با ابعاد آن ها و يادگيري سازماني کارکنان ادارات آمـوزش و پـرورش شهرستان هاي مغان رابطۀ مثبت و معناداري وجـود دارد و از ميـان ٤ مؤلفـه هـوش هيجـاني، بـه ترتيـب مديريت روابط ، خودآگاهي و آگاهي اجتماعي پيش بينيکنندة مناسـبي بـراي يـادگيري سـازماني کارکنـان هستند؛ چنان که تأثير مديريت روابط روي يادگيري سازماني کارکنـان بـالاتر از مؤلفـه هـاي ديگـر اسـت .
برخي از تحقيقات نشان داده اند توانايي هوش هيجاني باعث ميشود تا يک جو سازماني مناسب براي پرورش بيشتر استعداد کارکنان ايجاد شود و در نهايت ، شرايطي به منظور استقرار فرهنگ يادگيري سازماني در سازمان ها فراهم آيد که به عنوان يک مزيت رقابتي در دنياي رقابتي مديريت دانش مطرح است .
/ چشم انداز مشترک / سرنوشت مشترک / ميل به تغيير / هوش / اتحاد و توافق سازماني / روحيه / / کاربرد دانش تحصيل دانش / يادگيري / / فشار عملکرد سازماني تسهيم دانش / خودآگاهي به کارگيري دانش / خودمديريتي هوش آگاهي اجتماعي هيجاني شکل ١: مدل مفهومي تحقيق 61 مديريت روابط شايان ذکر است دربارة موضوع هوش هيجاني و هوش سازماني با يادگيري سازماني قبلا پژوهش هايي انجام گرفته است : بررسي ارتباط هوش هيجـاني مـديران بـا يـادگيري سازماني کارکنان ، تعيين ارتباط هوش هيجاني با مديريت تحول و جو سازماني و فرهنگ سازماني يادگيري، همچنين شناسايي ارتباط بين هوش سـازماني و يـادگيري سـازماني و مديريت دانش در سازمان ها.
Role of Emotional Intelligence in Organizational Learning: An Empirical Study Based on Banking Sector in Sri Lanka, Department of Human Resource Management, University of Kelaniya, ICBI 2010 - University of Kelaniya, Sri Lanka.
Relationship between emotional intelligence and effectiveness of the faculty members at Islamic Azad University Management and Leadership Educational of Journal .