Abstract:
هدف این مطالعة موردی ایجاد فرهنگ مطلوب یادگیری در مدارس متوسطه دولتی ناحیه یک شهر اصفهان
است. به این منظور وضع موجود و مطلوب فرهنگ مدارس بر اساس چهارچوب ارزشهای رقابتی با استفاده
از روش مطالعهای توصیفی - پیمایشی در سطح تحلیل دوره متوسطه مورد شناسائی و تحلیل قرار گرفت.
نمونههای این پژوهش از پایههای مختلف در دو گروه دانشآموز با سوابق تحصیلی درخشان و
۹ 52 دانشآموز با سوابق تحصیلی ضعیف بود. یافتهها به تفکیک در هر گروه براساس پایه تحصیلی
شکاف معناداری بین وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشآموزان در چهارگونه فرهنگ قومیء منعطف»
رقابتی و سلسلهمراتبی نشان داد. تاکید بیشتر در مقولههای رفتاری در گونه فرهنگ انسانی «قومی» و سپس
تاکید کمتر به سلسلهمراتبی و رقابتی بود. از نظر فرهنگ موجود در دو گروه تفاوت وجود نداشت بیشترین
فرهنگ حاکم به ترتیب سلسلهمراتبی و سپس رقابتی و کمترین قومی بود. اماء یافتهها بیانگر تفاوت بین
فرهنگ قومی و رقابتی در وضعیت مطلوب در دو گروه (در گروه اوّل بیشتر تاکید بر مقولههای رفتارانسانی
در فرهنگ قومی و در گروه دوم تاکید بر فرهنگ رقابتی) بود. در نتیجه نقاط بهبودی و راه کارهای کاربردی
در کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب ارائه شد تا در برنامههای راهبردی متولیان آموزشی جهت
تعالی فرهنگ یادگیری هر دوره متوسطه مدنظر قرارگیرد
Machine summary:
يافته ها به تفکيک در هر گروه براساس پايه تحصيلي شکاف معناداري بين وضع موجود و مطلوب از ديدگاه دانش آموزان در چهارگونه فرهنگ قومي ، منعطف ، رقابتي و سلسله مراتبي نشان داد.
اين پرسشنامه نيز براساس ارزش هاي رقابتي که به شناسايي فرهنگ سازماني (قومي ، منعطف ، رقابتي و سلسله مراتبي ) در وضع موجود و مطلوب از ديدگاه دانش آموزان مي پردازد، تدوين و اعتباريابي شد.
يافته هاي پژوهش : در پاسخ به سؤال اول و سؤالات فرعي آيا بين فرهنگ موجود و مطلوب دوره متوسطه براساس ارزش هاي رقابتي از ديدگاه دانش آموزان برحسب پايه - هاي تحصيلي تفاوت وجود دارد؟ يافته هاي آماري مدارس مورد اول براي پايه هاي ١و ٢و ٣و ٤ به صورت جدول (١) جمع بندي شد.
بنابراين بين وضعيت موجود و مطلوب فرهنگ در مورد اول براساس ارزش هاي رقابتي از ديدگاه دانش آموزان برحسب پايه هاي تحصيلي تفاوت وجود دارد.
مقايسه زوجي اختلاف ميانگين نمره فرهنگ سلسله مراتبي برحسب پايه تحصيلي (وضع مطلوب ) S٢ (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس جدول ٧، اختلاف بين ميانگين پايه اول با دوم ، سوم و چهارم معني دار است .
Applying the Competing Values Framework to Study Organizational Sub Cultures and System-Wide Planning Efforts in a Military University.
Investigating Organizational Culture of the Management Faculties of Tehran Universities and their roles in Faculties’ Profit.
Thesis, School of Education and Psychology Research, Teacher Training University in Tehran.
Organizational Culture in Schools: myth and creation Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association .