Abstract:
هدف پژوهش حاضر سنجش و آگاهی از وضعیت زمینه نهادینه کردن فرایند نوآوری سازمانی در بین
مدارس است. رویکرد تحقیق» کمی و طرح آن پژوهش ارزشیابی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه
مدیران مدارس متوسطه شهر کرمانشاه بود که طبق آمار سازمان آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۲٩4-
۱ ۱۰۳ نفر بودند که همگی انتخاب شدند. از پرسشنامه ارزیابی بسترهای نوآوری سازمانی به عنوان
ابزار ارزیابی مدیران استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه کوتاهشده پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی
و آزمون آلفای کرانباخ تایید شد. نرمال بودن توزیع دادهها که با استفاده از آزمون کولموگراف اسمیرنف
تایید شد.ء استفاده از آزمونهای پارامتریک را فراهم کرد. نتایج تحلیل کمی دادهها از طریق آزمونهای تی
مستقل» تحلیل واریانس یکراهه و فریدمن نشان داد که مدیران؛ مدارس را از لحاظ سه مولفه منابع»
زیرساخت و رویه رسمی در وضعیت مطلوب ارزیابی کردندء اما بستر فرهنگ نوآوری در مدارس
نامطلوب ارزیابی شده است. بین نمرههای ارزیابی مدیران از بسترهای نوآوری سازمانی» بر اساس
متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت» سطح تحصیلات, سابقة خدمت, از لحاظ آماری تفاوت معناداری
وجود نداشت
Machine summary:
نتايج تحليل کمي داده ها از طريق آزمون هاي تي مستقل ، تحليل واريانس يک راهه و فريدمن نشان داد که مديران ، مدارس را از لحاظ سه مؤلفه منابع ، زيرساخت و رويه رسمي در وضعيت مطلوب ارزيابي کردند، اما بستر فرهنگ نوآوري در مدارس نامطلوب ارزيابي شده است .
1. Assessment Questionnaire from Organizational Innovation يافته ها يافته هاي تحقيق بر اساس پاسخ به سؤالات پژوهشي مطرح شده ارائه مي شود: سؤال نخست تحقيق در پي آن بود که آيا پرسش نامه ارزيابي بسترهاي نهادينه سازي نوآوري سازماني در محيط هاي آموزشي از روايي و پايايي برخوردار است يا خير، که نتايج آن در ذيل ارائه مي شود: روايي : نخست کل گويه هاي پرسشنامه از زبان انگليسي به فارسي ترجمه گرديد و نظر استادان زبان انگليسي و فارسي در اصلاح عبارت آن به کار گرفته شد.
جدول ٤: مقايسه ميانگين ارزيابي مديران از بسترهاي نهادينه سازي نوآوري سازماني با ميانگين جامعه فرضي با استفاده از آزمون t تک نمونه اي رديف متغيرها ميانگين انحراف معيار مقدار t درجه آزادي سطح معناداري ١ منابع 3/1883 0/67262 48/108 102 0/001 2 زيرساخت 3/0848 0/63554 49/261 102 0/001 ٣ فرهنگ 2/7638 0/67661 2/7638 102 0/001 4 رويه رسمي ٣/٠٥٨٣ 0/78268 3/0583 102 0/001 چنانکه مشاهده مي شود، نتايج اجراي آزمون تي مشخص کرد که ميانگين تمامي مؤلفه - هاي نوآوري سازماني از ميانگين جامعه فرضي بالاتر است .
لذا ميانگين ارزيابي مديران در خصوص بسترهاي نهادينه سازي نوآوري سازماني در مدارس بر حسب سابقة مديريت آنان با استفاده از تحليل واريانس يک راهه بررسي شد که نتايج آن در جدول ٦ نشان داده شده است .
The relationship between self-management skills and innovation of employees in organizations Kerman, Journal of Humanities and Social Sciences, 27, 120-105 [Persian].