Abstract:
هدف از این مطالعه» بررسی تاثیر جو سازمانی نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی خلاق و رفتار نوآورانه
دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل است. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از
مدلیابی علّی و. جامعه آماری» شامل ۹۸۱ دانشجو-معلم دختر و پسر در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان
بود. از میان این تعداد نمونهای به حجم ۲۶۹ نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و به شیوه
نمونهگیری تصادفی طبقهای آزمون شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش سه پرسشنامه استاندارد جو نوآورانه
سازمانی چاو و همکاران (۲۰۱۰)» خودکارآمدی خلاّقی کاروسکی و همکاران (۲۰۱۲)» و رفتار نوآورانه
جانسن (۲۰۰۰) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها مورد تایید صاحبنظران است و پایایی
پرسشنامهها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر ۰.۸۲۱ ۰۸۹۵ و ۰.۸۱۹ محاسبه شد.
برای بررسی فرضیههای پژوهش دادههای حاصل برای تحلیل به صفحات دادههای خام نرمافزار بسته
علوم اجتماعی () و برای برازش مدل علّیء معادلات ساختاری به نرمافزار 4ی.و18761آ منتقل و
تحلیل شد. یافتههای بهدستآمده از تحلیلهای آماری نشان داد تاثیر جو نوآورانه ادراکی بر
خودکارآمدی خلاّقی و رفتار نوآورانه دانشجو- معلمان مثبت و معنادار است. همچنین مدل علّی
طراحیشده در پژوهش بر اساس الگوی معادلات ساختاری برازش گردید. شاخص نیکویی برازش و ریشه میانگین مجذور باقیماندهها در مدل متغیرهای مکنون بود.
بنابراین» مدل معادلات ساختاری جو سازمانی نوآورانه ادراکی برازش نسبتا خوبی داشته و به این ترتیب
بر خودکارآمدی خحلاّق و رفتار نوآورانه دانشجو- معلمان موثر بوده است
Machine summary:
بنابراين ، مدل معادلات ساختاري جو سازماني نوآورانه ادراکي برازش نسبتا خوبي داشته و به اين ترتيب بر خودکارآمدي خلاق و رفتار نوآورانه دانشجو- معلمان مؤثر بوده است .
اين سؤال مطرح مي گردد: آيا جو سازماني نوآورانه ادراکي دانشجو-معلمان تأثيري در خودکارآمدي خلاق و رفتار نوآورانه آنها دارد يا خير؟ البته ، تحقيقات زيادي در خصوص جو سازماني (باز و بسته ) تاکنون انجام گرفته است که به نظر مي رسد به رغم تأثير جو سازماني مثبت در سازمان ها، به لحاظ ضرورت خلاقيت و نوآوري در عصر حاضر، لازم باشد ادارک دانشجويان را در خصوص جو سازماني نوآورانه به عنوان يک پديده ادراکي مورد بررسي قرار دهيم .
بحث و نتيجه گيري نتايج کلي پژوهش نشان داد که جو سازماني نوآورانه ادراکي دانشجو-معلمان بر خودکارآمدي خلاق و رفتار نوآورانه آنها تأثير دارد.
Study of simple interface and multiple leadership styles, problem solving and team relationships with organizational innovative climate and innovative behavior in Isfahan Mobarakeh Steel Complex, The Master Agreement, Industrial and Organizational Psychology, Chamran Shahid University in Ahvaz.
Study of innovative climate mediating role in the relationship between Transformational leadership style with innovative behavior of employees for a manufacturing company in Khuzestan, Proceedings of the Second Biennial Conference of Industrial and Organizational Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan).
Analysis the correlation among technological and vocational school teachers’ perceived organizational innovative climate, computer self-efficacy, and continuous use of e-teaching in Taiwan.
Relationship among Leadership-Member Exchange Leadership Style, Problem-Solving Styles, Work Group Relationships, and Innovative Organizational Climate and Innovative Behavior in Employees, Biquarterly Journal of Psychological Research, vol.