Abstract:
پژوهش آمیخته اکتشافی حاضر با هدف تدوین نشانگان برنامه درسی مبتنی بر حل مسئله بر اساس الگویکلاین [۱] و ارزشیابی کیفیت برنامه درسی رشته مدیریت آموزشی بر اساس نشانگان تدوینشده انجام
شده است. ابتدا در مرحله کیفی, از طریق مصاحبه با خبرگان, ۳۹ نشانگر برای عناصر نهگانه الگوی
کلاین تدوین شد. سپس در مرحله کمی, با استفاده نشانگان تدوینشده» پرسشنامهای تهیه و توسط ۳۳۸
تن از استادان رشته مدیریت آموزشی تکمیل شد. این مطالعه نشانگان مهم برنامه درسی مبتنی بر حل
مسغعله را معرفی کرده است. کاریست مجموعه تدوینشده در ارزشیابی برنامه درسی رشته مدیپریت
آموزشی حاکی از آن است که اهداف, محتواء راهبردهای یاددهی-یادگیری, مواد و منابع, فعالیتهای
یادگیری» ارزشیابی» گروهبندی» زمان آموزشی و فضای آموزشی مورد نیاز در این رشته نامطلوب هستند.
سایر رشتهها و زمینهها باید انجام شود.
Machine summary:
با توجه به اينکه کيفيت کلي عنصر اهداف نامطلوب ارزشيابي شده است ؛ اين يافته مبين وجود ضعف در برنامه درسي رشته مديريت آموزشي به لحاظ بهره مندي از «اهداف مبتني بر حل مسئله » است .
کيفيت عنصرمحتواونشانگان آن دربرنامه درسي رشته مديريت آموزشي / آزمون معناداري و رتبه بندي آنها در بخش کمي (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي مربوط به ارزشيابي ٢ نشانگر عنصر محتوا (جدول ٢) نشان مي دهد که استادان ميزان کيفيت هر يک از نشانگان مذکور را در برنامه درسي رشته مديريت آموزشي به طور معناداري متوسط به پايين ارزشيابي کرده اند (P٠٠١ >).
با توجه به اينکه کيفيت کلي عنصر نيز نامطلوب ارزشيابي شده است ؛ اين يافته نيز مبين وجود ضعف در برنامه درسي رشته مديريت آموزشي به لحاظ بهره مندي از «راهبردهاي ياد دهي ـ يادگيري مبتني بر حل مسئله » است .
با توجه به اينکه کيفيت کلي عنصر گروه بندي نيز نامطلوب ارزشيابي شده است ؛ اين يافته نيز مبين وجود ضعف در برنامه درسي رشته مديريت آموزشي به لحاظ بهره مندي از «گروه بندي مبتني بر حل مسئله » است .
Application of problem-based approach in designing and developing of middle school social studies curriculum.
A comparison of problem-based and traditional education on nursing students’ critical thinking dispositions.
Impact of the use of inquiry-based learning as a teaching methodology on the development of critical thinking.
Effectiveness of problem-based learning on development of nursing students’ critical thinking: A systematic review and meta-analysis.