Abstract:
طرحوارههای قدرتی و جهتی از گونههای طرحوارۀ تصویریاند و این تصاویر فرایند شناختی را که در اثر تجربههای فیزیکی انسان در برخورد با جهان خارج شکل میگیرند فراهم آورده است و امکان درک مفاهیم انتزاعی را بوجود میآورند. این تحقیق در چهارچوب نظریۀ طرحواره، اشعار حبسیه دارای طرح وارۀ قدرتی و جهتی محمد جواد جزایری را با رویکرد زبانشناسی شناختی مورد تحلیل قرار میدهد. بر این مبنا پژوهش حاضر با هدف تحلیل انواع استعارههای مفهومی جهتی و قدرتی در اشعار محمد جواد جزایری به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است که تاکنون از این دیدگاه اشعار وی مورد تحلیل قرار نگرفته است. نتیجه بررسی اشعار محمد جواد جزایری چنین بوده که مفاهیم انتزاعی طرحوارههای قدرتی در حبسیههای این شاعر درکنار زدن مشکلات وسدّهای پیشروی مقاومت و پایداری و طرحوارههای جهتی برای تلاش و مبارزه، عزم و اراده و ثبات عمل که همگی احساس مثبت را القا میکنند، جای میگیرند و شاعر به کمک آنها و الگوبرداری از حوزۀ مبدا (عینی وتجربی) و تعمیم آن به حوزۀ مقصد (باطنی و انتزاعی) در تبیین این مفاهیم سود میجوید که همگی جهت ملوستر نمودن مفاهیم ذهنی و عینیت بخشی مفاهیم بوده است.
Force and orientation schema are kinds of image schema and these images have provided a cognitive process that has been shaped by human physical experiences that are confronted with the outside world and cause the possibility of abstract concept understanding. This research analyzes the Hasbieh poems of Mohammad Javad Jazaiery in the framemork of schema theory which have force and orientation schema with cognitive linguistic approach.according to this research the poems of Mohammad Javad Jazaiery analyzes different kind of force and orientation conceptual metaphor whit descriptive analytic method. His poems havw never been investhgated whit this approach. The result of analyzes Mohammad Javad Jazaiery poems has been that concepts of force schema of this poet are located in removing problems in advance of resistance and stability and orientation schema for effort, struggle, decisiveness and stability of action that all of them suggest a positive sense which all of them help to understand the subjective and abstract concepts. The poet make a profit with the help of them and set pattern of origin area (identical and experimental) and generalization of it to destination area (inward and abstract ) in stating these concepts.
Machine summary:
نتیجه بررسی اشعار محمدجواد جزایری چنین بوده که مفاهیم انتزاعی طرحواره های قدرتی در حبسیه های این شاعر درکنار زدن مشکلات و سدهای پیش روی مقاومت و پایداری و طرحواره های جهتی برای تلاش و مبارزه ، عزم و اراده و ثبات عمل که همگی احساس مثبت را القا میکنند، جای میگیرند و شاعر به کمک آن ها و الگوبرداری از حوزة مبدأ(عینی و تجربی ) و تعمیم آن به حوزة مقصد(باطنی و انتزاعی) در تبیین این مفاهیم سود میجوید که همگی جهت ملوس تر نمودن مفاهیم ذهنی و عینیت بخشی مفاهیم بوده است .
پرسش های پژوهش : ١- شاعر طرحواره های قدرتی و جهتی را در مفهوم سازی چه معانی و مفاهیم انتزاعی حوزه حبسیه به کارگرفته است ؟ ٢- از طریق ارائه طرحواره های قدرتی و جهتی اشعار جزایری به چه شناختی نسبت به اندیشه های وی میتوان دست یافت ؟ مفاهیم انتزاعی طرحواره های قدرتی در حبسیه های این شاعر درکنار زدن مشکلات وسدهای پیش روی مقاومت و پایداری و طرحواره های جهتی برای تلاش و مبارزه ، عزم و اراده و ثبات عمل که همگی احساس مثبت را القا میکنند، جای میگیرند.
از آنجا که طرح واره های تصویری مربوط به معنیشناسی شناختی هستند، این پژوهش بر آن است تا ابتدا، به تبیین مفهوم زبان شناسی شناختی که معنیشناسی زیر شاخۀ آن قرار میگیرد، اشاره کند؛ سپس با معرفی طرح واره ، به طرح واره های تصویری قدرتی و جهتی موجود در حبسیه - های شاعر بپردازد و نشان دهد که شاعر چگونه مفاهیم انتزاعی را به صورت فیزیکی مورد نمایش گذاشته است .