Abstract:
زنجیره تامین اصطلاحی است که برتعامل بین بازاریابی،لجستیک و تولید میپردازد.نکته مهم در مورد مدیریت زنجیره تامین آن است که دیدگاه ما را از یک زنجیره درون عملیاتی به یک دیدگاه بین عملیاتی و حتی به یک دیدگاه بین سازمانی تغییر میدهد.مشخص است که انجام هماهنگیهای بین عملیاتی و بین سازمانی مشکلات متعددی را فراسوی مدیران زنجیره تامین ایجاد میکند.زیرا،ابزارها و تکنیکهای سنتی و مرسوم دیگر کارایی ندارند بلکه به پارامترهای جدیدی نیاز است ازجمله سیستمهای مشارکت اطلاعاتی و شیوههای تخصیص مزایا،تا در این زنجیره وسیع و گسترده بطور یکپارچه و هماهنگ بمنظور بقا سازمان عمل کند.زیرا رمز بقا سازمانها ارضای نیاز و علایق مشتریان میباشد بدین منظور روش حل اختلاف و روشهای افزایش همکاری بین اعضا کانال تامین مطرح میباشد.که در مقاله حاضر به آنها پرداخته میشود.
Machine summary:
"در این مقطع زمانی خاص،مدیریت زنجیره تامین را نوعی مدیریت لجستیک گستردهتر و وسیعتر میدانستند و به همین دلیل،در سال 1962 شورای ملی مدیریت توزیع فیزیکی3( NCPDM )مدیریت توزع فیزیکی را به شرح زیر تعریف می کند: «اصطلاحی که در تولید و تجارت به کار میرود و به توصیف محدوده وسیعی از اقدامات و فعالیتهای اساسی می پردازد که از انتهای خط تولید کالاهای ساخته شده تا مصرفکننده را دربرمیگیرند و در بعضی موارد فعالیتها و اقداماتی که مربوط به تامین مواد خام تا شروع خط تولید میباشند را نیز شامل میشود»[همان منبع:ص 87].
زیرا مدیر عملیاتی برفعالیتهای بین شرکتها کنترل بسیار اندکی دارد یا اصلا کنترلی در این زمینه ندارد و باید متوسل به ابزارها تکنیکهای مدیریتی شود که ضرورتا در درون آن شرکت قابل حصول نیستند و همین امر،چالشهای جدیدی را برای مدیران ایجاد میکند.
نوعی دیگر قدرت،مرجعیت است[رابینز،1378:ص 726-725]در این مورد،نام تجاری فروشنده یا علامت آن میتواند به اندازهای قوی باشد که به خریدار اجازه داده شود در تبلیغات خود از آن استفاده کند و این سود غیرمستقیمی برای خریدار است و به این ترتیب انگیزه وی برای همکاری در زنجیره تامین افزایش مییابد.
بنابراین،اعضا باید متوجه ضرورت و اهمیت این همکاری و منافع حاصل از این ائتلاف شوند و مشکل از جایی آغاز میشود که منافع و مزایا به نفع بعضی از اعضا بلوکه شده باشد و به نفع اعضای دیگر نباشد به تعادل رساندن این منافع،بهگونهای که کلیه اعضا از این همکاری سود برند،چالش جدیدی را فراسوی مدیران زنجیره تامین ایجاد نموده است."