Abstract:
یکی از اصطلاحات عرفانی که در بحث تجلیات خداوند مطرح میشود، «حقمخلوقبه» است. ابنعربی منشا این اصطلاح را آثار ابنبرّجان میداند ولی توضیحی دربارة دیدگاه او نمیدهد. ابنبرّجان یکی از عارفان و مفسران اندلسی است که دیدگاههای خود در مورد «الحقالمخلوق به السماوات و الارض» را در شرح اسماءاللهالحسنی، تنبیهالافهام و ایضاحالحکمه بیان کرده است. هدف نوشتار حاضر بررسی اصطلاح حقمخلوقبه از دیدگاه ابنبرّجان است و روش آن، اسنادی و توصیفی ـ تحلیلی است. یافتهها نشان میدهد که منشا الهام ابنبرّجان برای وضع این اصطلاح، قرآن است. از دیدگاه وی هدف اصلی دعوت قرآن به تفکر در مورد آیات الهی، رسیدن به حقمخلوقبه است. او ایمان به حقمخلوقبه را بر هر مومنی واجب میداند. از نظر ابنبرّجان، حقمخلوقبه تجلی و ظهور خداوند است. حقمخلوقبه، واحد، جامع همة تجلیات خداوند در دنیا، آخرت، برزخ، وجود انسان و آیات قرآن و همچنین منشا مخلوقات و عامل بقای آنهاست. همة مخلوقات آیات و نشانههای حقمخلوقبه هستند و حقمخلوقبه نیز آیة خداوند است. بعقیدة ابنبرّجان حقمخلوقبه طریق رسیدن به خداوند است که با علم و عمل طی میشود و همان صراط مستقیم و دین قیّم است. او روش شناخت حقمخلوقبه را تفکر و تامل در آیات الهی بهمراه ایمان و تقوا قلمداد میکند. مهمترین نتایج معرفت حقمخلوقبه عبارتند از: شهود خداوند، شناخت موجودات بهشتی، حکمت و عمل به دستورات الهی.
One of the mystical terms used in the discussion of the manifestations of God is "the right of creation". Ibn Arabi considers the origin of this term to be the works of Ibn Burjan but does not explain his point of view. Ibn Burjan is one of the Andalusian mystics and commentators who has expressed his views on the "created truth to the heavens and the earth" in the description of the names of God, the punishment of revelation, and the explanation of wisdom. The purpose of this article is to study the term right of creation from Ibn Barjan's point of view and its method is documentary and descriptive-analytical. The findings show that the source of Ibn Burjan's inspiration for the use of this term is the Qur'an. In his view, the main purpose of inviting the Qur'an to think about divine revelations is to attain the right of creation. He considers belief in the right of creation obligatory on every believer. According to Ibn Barjan, the right of creation is the manifestation of God. The right of the creatures is one, comprehensive, all the manifestations of God in this world, the hereafter, purgatory, the existence of man and the verses of the Qur'an, as well as the source of creatures and the factor of their survival. All creatures are signs and signs of the right of creation, and the right of the created is also a sign of God. According to Ibn Barjan, the right of creation is the way to reach God, which is followed by knowledge and action, and it is the straight path and the religion of the guardian. He considers the method of recognizing the right of the creature to be thinking and contemplating the divine verses along with faith and piety. The most important results of the knowledge of the truth of creation are: intuition of God, knowledge of heavenly beings, wisdom and obedience to divine commands.