Abstract:
اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، مبنای اصلی فلسفة ملاصدرا و نظریات خاص اوست. از طرفی او در نظام فلسفیش تصوری روشن و دقیق از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ارائه نداده و از ماهیت با تعابیر مختلف یاد نموده است. هریک از مفسران معاصر حکمت متعالیه، براساس ظن و مبانی مطلوب خود، بنحوی ماهیت و چگونگی حکایت آن از وجود را تفسیر کرده و نظر صدرالمتالهین را بر آن حمل نمودهاند. در حالیکه با توجه به نقش اساسی ماهیت و مفاهیم ماهوی در کسب معرفت حصولی، اختلاف در تفاسیر ماهیت، در نحوه» حکایت علم حصولی نیز موثر خواهد بود. از اینرو پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی در تلاش است با ارائة تفسیر صحیح ماهیت از منظر مفسران معاصر حکمت صدرایی، این مسئله را بررسی کند که آیا شناخت ما از موجودات در علم حصولی ـکه از طریق مفاهیم ماهوی حاصل میشودـ شناختی ایجابی است یا سلبی؟ بر همین اساس، تفاسیر شارحان معاصر حکمت صدرایی در باب ماهیت و نوع حکایت آن از وجود، نقد و بررسی میگردد. پاسخ اجمالی اینست که بنظر میرسد بنابر نظر صحیح ـکه همان نظر استاد جوادی آملی استـ ماهیت، ظهور وجود متعین بوده و مفاهیم ماهوی حاکی از وجود محدودند؛ البته حکایتی ایجابی نه سلبی و تنزیهی.
The originality of existence and validity of nature is the main basis of Mulla Sadra's philosophy and his special theories. Each of the contemporary commentators of the transcendent wisdom, based on their desired suspicion and principles, has interpreted the nature and manner of its narration of existence and has carried the opinion of Sadr al-Muta'allehin on it. While considering the essential role of nature and essential concepts in the acquisition of acquired knowledge, differences in interpretations of nature will also be effective in the way of telling the story of acquired knowledge. Therefore, the present study tries to use a descriptive-analytical method to provide a correct interpretation of nature from the perspective of contemporary commentators of Sadra's wisdom, to examine whether our knowledge of beings in acquired science, which is obtained through substantive concepts, is positive or negative. ? Accordingly, the interpretations of contemporary commentators on Sadra's wisdom about the nature and type of its narrative of existence are criticized and examined. The short answer is that according to the correct view - which is the opinion of Master Javadi Amoli - nature is the emergence of a definite existence and the essential concepts imply a limited existence; Of course, a positive anecdote, not a negative one.