Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی رویکرد راهحلمحور و مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی و تعارضات میانفردی دانشجویان مشروطی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مشروطی مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-97 بود. 60 نفر از آنان با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول، نه جلسه رویکرد راهحلمحور و گروه آزمایشی دوم، پنج جلسه مصاحبه انگیزشی (هر هفته یک جلسه 120 دقیقهای) دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. به منظور جمعآوری دادهها از فرم کوتاه مقیاس هیجانات موقعیتی (راندلر و همکاران، 2011) و پرسشنامه مشکلات بینفردی (بارخام، هاردی و استارتاپ، 1996) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که رویکرد راهحلمحور بر تعارضات میانفردی اثربخشتر از مصاحبه انگیزشی و مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی اثربخشتر از رویکرد راهحلمحور در دانشجویان مشروطی است (05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان از رویکرد راهحلمحور و مصاحبه انگیزشی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروطی استفاده کرد.
The purpose of this study was to compare the effective solution-focused approach and motivational interviewing on situational emotions and interpersonal conflicts in probationary students. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population consisted of undergraduate probationary students at the University of Zanjan during the academic year of 2018-2019 whom 60 were selected through a stratified sampling method and assigned randomly into two experimental and control groups (20 members in each group). The first experimental group received nine sessions of the solution-focused approach and the second experimental group received five sessions of motivational interviewing (one session of 120 minutes per week), but the control group received no intervention. The short form of situational emotions scale (Randler et al., 2011) and Inventory of Interpersonal Problems (Barkham, Hardy & Startup, 1996) were used for data collection. The results of data analyzed using MANCOVA showed that the solution-focused approach was more effective than motivational interviewing on interpersonal conflicts and motivational interviewing was more effective than the solution-focused approach on situational emotions (P
Machine summary:
مقايسه اثربخشي رويکرد راه حل محور و مصاحبه انگيزشي بر هيجانات موقعيتي و تعارضات ميان فردي دانشجويان مشروطي The Comparison of Effectiveness of Solution – Focused Approach and Motivational Interviewing on Situational Emotions and Interpersonal Conflicts in probationary students پريوش شهبازي Parivash Shahbaazi Ph. D Student of General Psychology, Department of دانشجوي دکتراي روان شناسي عمومي، گروه روان شناسي، واحد اردبيل ، Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, دانشگاه آزاد اسلامي، اردبيل ، ايران .
چکيده Abstract The purpose of this study was to compare the هدف از پژوهش حاضر، مقايسه اثربخشي رويکرد راه حل محور و مصاحبه effective solution-focused approach and motivational انگيزشي بر هيجانات موقعيتي و تعارضات ميان فردي دانشجويان مشروطي interviewing on situational emotions and interpersonal conflicts in probationary students.
پژوهش ها نشان داده اند که رويکرد راه حل محور بر افزايش ميزان سازگاري اجتماعي و حل بحران هويت نوجوانان دختر (شاهي و اوجينژاد، ١٣٩٣)، افزايش سازگاري کلي، عملکرد اجتماعي و آموزشي و خودکارآمدي (دست باز و همکاران ، ١٣٩٣)، بهبود ادراک حمايت اجتماعي و روابط بين فردي به ويژه مولفه وابستگي به تاييد ديگران (نويديمقدم ، صفارينيا، عليپور و صحرائيان ، ١٣٩٨)، بهبود صلاحيت علمي و هيجاني دانش آموزان (داکي و سويج ١٦، ٢٠١٠)، #$ بهبود ادراک بهزيستي در دانشجويان (بيوچمين ١، ٢٠١٥)، کاهش اختلال اضطراب اجتماعي (بيجش ٢، ٢٠١٥)، کاهش پرخاشگري رفتاري و کلامي دانشجويان (فيترياه ٣، ٢٠١٧) و کاهش اضطراب امتحان (آيهي و ايگبينوکا٤، ٢٠١٨) موثر است .
بنابراين ، پژوهش حاضر نيز در راستاي اين هدف به مقايسه اثربخشي رويکرد راه حل محور و مصاحبه انگيزشي بر هيجانات موقعيتي و تعارضات ميان فردي دانشجويان مشروطي پرداخته است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي رويکرد راه حل محور و مصاحبه انگيزشي بر هيجانات موقعيتي و تعارضات ميان فردي دانشجويان مشروطي انجام شد.