Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه بود. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 1 و 2 رشت بودند. تعداد 30 دانشآموز دارای والدین مطلقه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تکنیکهای ذهنآگاهی در هشت جلسهی 60 دقیقهای به صورت هفتگی آموزش داده شد و اثربخشی آن با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1995) و مقیاس رضایت از زندگی دانشآموزی (هیوبنر، 2001) ارزیابی شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانشآموزان را افزایش میدهد (05/0 >p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان از تکنیکهای ذهنآگاهی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای والدین مطلقه استفاده نمود
The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness skills on psychological well-being and life satisfaction in girl students with divorced parents. This study was a quasi-experimental clinical trial with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was all-girl high school students in districts 1 and 2 of Rasht. Thirty students with divorced parents were selected using the purposeful method and randomly divided into experimental and control groups. Mindfulness techniques were taught weekly in eight 60-minute sessions and its effect was evaluated using Psychological Well-Being Questionnaire (Ryff, 1995) and Student Life Satisfaction Scale (Huebner, 2001). analysis covariance was used to analyze data. The results showed that mindfulness training increases studentschr('39') psychological well-being and life satisfaction (p
Machine summary:
اثربخشي ذهن آگاهي بر بهزيستي روان شناختي و رضايت از زندگي در دانش آموزان دختر داراي والدين مطلقه The Effectiveness of mindfulness on psychological well-being and life satisfaction in girl students with divorced parents ماريه عبدالقادري Marieh Abdolghaderi PhD in Psychology, University of Mohaghegh دکتراي تخصصي روانشناسي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
com چکيده Abstract The aim of this study is to determine the effectiveness هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي ذهن آگاهي بر بهزيستي روان شناختي of mindfulness-based sex therapy on marital و رضايت از زندگي در دانش آموزان دختر داراي والدين مطلقه بود.
همچنين ، اثربخشي تکنيک هاي ذهن آگاهي و شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کيفيت زندگي، عواطف مثبت و منفي و انعطاف پذيري روانشناختي در نوجوانان افسرده نشان داده شده است (آرامون ، تقي زاده ، قارلقي و زنديه ، ١٣٩٢؛ گودرزي، قاسمي، ميردريکوند و غلامرضايي، ١٣٩٧) با توجه به پيامدهاي رواني طلاق والدين بر بهزيستي روان شناختي و رضايت از زندگي در فرزندان و با در نظر گرفتن اينکه تمرين هاي ذهن آگاهي ميتواند موجب بهبود زندگي افراد گردد، پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي مهارت هاي ذهن آگاهي بر بهزيستي روان - شناختي و رضايت از زندگي در دانش آموزان دختر والدين مطلقه انجام شده است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي مهارت هاي ذهن آگاهي بر بهزيستي روان شناختي و رضايت از زندگي در دانش آموزان دختر داراي والدين مطلقه انجام شده است .
بر اساس نتايج ، آموزش مهارت هاي ذهن آگاهي سبب افزايش بهزيستي روان شناختي و بهبود رضايت از زندگي دانش آموزان شد.