Abstract:
در عصر حاضر با عنایت به تحولات ناشی از اطلاعات، ارتباطات و فضاهای مجازی و نیز قدرت و سرعت و لزوم بهرهگیری از فرصتها بسیار مهم به نظر میرسد. نیاز توجه کردن به ارزشها و به ویژه ارزشهای اخلاقی در کسب و کار و ارتباطات انسانی و سازمانی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. اخلاق حرفهای از جمله حوزههایی است که با مبانی ارزشی و اعتقادی، ارتباطی تنگاتنگ دارد. انسان عامل بنیادی حرکت و تحول در سازمان/ اداره است و توجه به این عامل مهم و استراتژیک در محیط کار و فعالیت رشد و تعالی مجموعهای را به دنبال خواهد داشت. لذا اخلاق حرفهای با توجه به راهکارهای سالم سازی ارتباطات درون سازمانی نقش مهم در این زمینه ایفا خواهد نمود. در این مقاله که با هدف بررسی اخلاق حرفهای و ارائه راهکارهایی جهت نهادینه کردن آن در ادارات و سازمانها از منظر آموزههای دینی به رشته تحریر در آمده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. در این مجموعه با شیوه بهرهگیری از آیات و روایات و سخنان بزرگان علم و دین مولفههای اخلاق حرفهای در دو قالب تفصیلی- تحلیلی و نموداری ارائه گردیده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بکارگیری نیروی انسانی متعهد و مقید به اخلاقیات و قانون در ادارات و سازمانها، آموزش علمی مولفههای اخلاقی توسط کارکنان متعهد، تدوین منشور اخلاقی در ادارات و سازمانها، تبدیل آموزش اخلاقیات به یادگیری یا به بیانی دیگر نهادینه کردن مولفههای اخلاقی و مساله محور بودن در امور اخلاق حرفهای از جمله راهکارهای تقویت و توسعه اخلاق حرفهای در سازمانها و ادارات مطرح شدهاند.
In the present era, considering the developments caused by information, communication and cyberspace, as well as the power and speed and the need to take advantage of opportunities, it seems very important. The need to pay attention to values and especially moral values in business and human and organizational communication is felt more than ever. Professional ethics is one of the areas that is closely related to the values and beliefs. Man is the fundamental factor of movement and transformation in the organization / administration and paying attention to this important and strategic factor in the workplace and activity will lead to the growth and excellence of a group. Therefore, professional ethics will play an important role in this regard, considering the strategies for improving internal communication. This article, which has been written with the aim of examining professional ethics and providing solutions to institutionalize it in departments and organizations from the perspective of religious teachings, has been done using a descriptive-analytical method. In this collection, the components of professional ethics are presented in two detailed-analytical and diagrammatic formats by using the verses and narrations and speeches of the greats of science and religion. The findings of this study indicate that the use of committed and law-abiding manpower in departments and organizations, scientific training of ethical components by committed employees, development of ethical charters in departments and organizations, turning ethics education into learning or In other words, institutionalizing ethical components and being problem-oriented in professional ethics have been suggested as strategies for strengthening and developing professional ethics in organizations and departments.
Machine summary:
در جامعه ديني ما عليرغم حاکميت ديني و اسلامي آن ، در مديريت سازماني کمتر به اخلاق و اخلاق حرفه اي توجه شده است و اين در حالي است که امروزي بسياري از شرکت هاي موفق براي تدوين استراتژي اخلاقي احساس نياز کرده و به اين باور رسيده اند که بايد در سازمان يک فرهنگ مبتني بر اخلاق رسوخ کند، از اين رو کشيده اند به تحقيقات درباره اخلاق حرفه اي نقش و جايگاه ويژه اي بدهند.
اسلام به عنوان دين کامل الهي براي کسب معاش ، شاخصه ها و معيارهاي خاصي قرار داده است که ذيلا به برخي از مؤلفه ها و مباني اخلاق حرفه اي اشاره مي شود: کسب رضاي پروردگار اولين موردي که هر فرد در تمام اعمال و رفتار خود از جمله کسب و کار بايد لحاظ کند کسب رضاي خداوند و اخلاص در کار است و انسان بايد رنگ خدايي به کارهايش بزند، آنجا که مي فرمايد: «صبغه الله و من أحسن من الله صبغه (بقره - ١٣٨) وقتي فردي خداوند را در کارش مبنا قرار مي دهد خود را از تمام مکرها و حيله ها و آفتاب دور نگه داشته و در واقع خويشتن را «بيمه » مي کند.
اصول اخلاقي در مديريت به هنگام تصميم گيري و رفتار (در رابطه با درست يا نادرست بودن آنها) از نظر اخلاقي مديران را هدايت و راهنمايي مي کند و موضوع مسئوليت اجتماعي و در گستره همين مطلب قرار مي گيرد و به تعهدات مديريت مربوط مي شود يعني به هنگام تصميم گيري و اقدام ، سازمان بايد به گونه اي عمل نمايد که به خير و صلاح جامعه خودش باشد (ال دفت ، ١٣٩٤).