Abstract:
امروزه، کارآفرینی نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع دارد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین هوش هیجانی کار آفرینان و ایجاد کسب و کار جدید است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و از نظر ماهیت و هدف از نوع توصیفی-کاربردی است. ابزار اصلی برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهشگر پرسشنامه است که در طیف لیکرت به عنوان یک انتخاب پنج گانه تنظیم شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارآفرینان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهران بودند. 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح استنباطی، از رگرسیون لجستیک و کواریانس استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده SPSS 22 بوده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد، هوش هیجانی کارآفرینان تاثیر مثبت در ایجاد کسب وکار جدید دارد. همدلی، خودکنترلی، مهارتهای بین فردی، خودانگیزی، و خودآگاهی تاثیر مثبتی در ایجاد کسب وکار جدید دارد. جنسیت رابطه بین هوش هیجانی و ایجاد کسب وکار جدید را تعدیل میکند، اما نقش تعدیلگری سن و انگیزه در رابطه بین هوش هیجانی و ایجاد کسب وکار جدید رد شد.
Today, entrepreneurship has a key role in socio-economic development of societies. The purpose of this study
was to investigate the relationship between entrepreneurs' emotional intelligence in new venture creation with
the role of moderator of age, gender, motivation. The method of this study was survey and was descriptiveapplied
in terms of its nature and purpose. The main instrument for collecting the required information from the
researcher was a questionnaire set in the Likert spectrum as a five-choice. The statistical population of this
research was all entrepreneurs of the information and communication technology industry in Tehran. 384
individuals were selected as the sample using the Cochran formula. Non-random Sampling method was
available. Data analysis was done at descriptive and inferential levels. At the descriptive level, statistics such as
abundance, percentage, mean, standard deviation and tables and columnar graphs were used. At the inferential
level, Logistic regression and covariance was used. The software used was SPSS 22. The results of the
hypothesis test showed: The results of the hypotheses test showed: Entrepreneurs' emotional intelligence has a
positive effect on new venture creation. Empathy, Self-Regulation, interpersonal skills, Internal motivation, and
self-awareness have a positive impact on new venture creation. Gender moderates the relationship between
emotional intelligence and new venture creation, but the moderating role of age and motivation in the
relationship between emotional intelligence and new venture creation is rejected.
Machine summary:
گلمن (1998) معتقد است؛ هوش هیجانی ظرفیت انسان را در شناخت احساسات خود و دیگران تعیین و کمک میکند تا در خود ایجاد انگیزش کرده و هیجانات خود را کنترل و روابط خود با دیگران را بر این اساس، پی ریزی نمای > هم چنین گلمن هوش هیجانی را مهارتی می پندارد که دارندهی آن میتواند از طریق خودآگاهی، روحیات خود را کنترل و از طریق خودمدیریتی آن را بهبود بخشد (نوروزی و همکاران، 13 Forbes Shane and Eckhardt Shane and Venkataraman Bygrave & Hoffer Bhave Ireland and Barringer Goleman White et al Cross and Travagline Emotional intelligence پنج مولفه اصلی برای هوش هیجانی وجود دارد.
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی نقش تعدیلگری جنسیت بر رابطه بین هوش هیجانی کارآفرینان و ایجاد کسب و کار جدید {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج جدول (11)، مقدار آماره آزمون برای متغیر جنسیت برابر با 999/8 و در سطح 05/0 معنادار است.
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی نقش تعدیلگری سن بر رابطه بین هوش هیجانی کارآفرینان و ایجاد کسب و کار جدید {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج جدول (12)، مقدار آماره آزمون برای متغیر سن برابر با 677/0 و در سطح 05/0 معنادار نیست.
“The relationship between the emotional intelligence of entrepreneurs and the new venture creation: The role of age, gender and motive”, Arab Economic and Business Journal, 12 (2) : 99-108.
The purpose of this study was to investigate the relationship between entrepreneurs' emotional intelligence in new venture creation with the role of moderator of age, gender, motivation.