Abstract:
دستیابی شرکت به اهداف مورد نظر و اثربخشی و کارایی آن تا حد قابل ملاحظهای به برنامهریزی استراتژیک شرکت وابسته است. برنامهریزی استراتژیک یک چارچوب برای مدیریت چشمانداز آتی فراهم میکند. از سوی دیگر یک همبستگی قوی بین وجود برنامهریزی استراتژیک و عملکرد نهایی شرکت وجود دارد. با توجه به اهمیت صنایع غذایی در اشتغال، ارزش افزوده و سرمایهگذاری، بررسی سودآوری و عوامل مؤثر بر وجود برنامهریزی استراتژیک برای دستیابی هرچه بیشتر مدیران به اهداف مورد نظر این صنعت ضروری به نظر میرسد. در این مطالعه ابتدا عوامل مؤثر بر وجود برنامهریزی استراتژیک با استفاده از الگوی پروبیت و رهیافت جورسازی نمره گرایش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سپس اثر وجود برنامهریزی استراتژیک بر سودآوری با برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان شده ارزیابی شده است. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه با 33 نفر از مدیران بازاریابی صنایع مواد غذایی مشهد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شده است. نتایج حاصل از الگوی پروبیت نشان میدهد که متغیرهای نگرش به پذیرش کارکنان، نگرش به ایجاد مشارکت تیمی و ثبات شغلی مدیران اثر مثبت و معنی داری بر احتمال وجود برنامهریزی استراتژیک دارند. پس از جورسازی تفاوت در میانگین بین دو گروه درمان و کنترل برای متغیرهای نگرش به پذیرش کارکنان، نگرش به ایجاد مشارکت تیمی، ثبات شغلی مدیران و آگاهی مدیران از دانش و اهمیت برنامهریزی استراتژیک کاهش یافته است. نتایج حاصل از برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان شده نشان میدهد که سودآوری در میان واحدهای گروه درمان شده 5/2 برابر بیشتر از واحدهای مشابه در گروه کنترل میباشد.
Achieving company to desired goals significantly depends on strategic planning of the company. Strategic planning provides a framework for managing future vision. On the other hand, there is a strong correlation between strategic planning and the marginal product of the company. Due to the importance of food industry in employment, value added and investment, it seems necessary to review the profitability and factors affecting the existence of strategic planning managers to achieve the goals of this industry. In this study, first, the factors affecting the existence of strategic planning were analyzed using a Probit model and propensity score matching approach. Then, the effect of strategic planning on profitability has been evaluated by estimating average treatment on the treated group. Required data were collected through interviews with 33 marketing managers of Mashhad food industry. A simple random sampling method was used to select the sample size. The results of the Probit model showed that attitude to staff reception, attitude to team participation and job stability of managers have a positive and significant effect on the probability of strategic planning. After matching, the difference in the mean between treatment and control groups was decreased for attitude to staff reception, attitude to team participation, job stability of managers and knowledge of managers about the importance of strategic planning. The results of estimating average treatment on treated group showed that the profitability among the treated group units was 2.5 times greater than those in the control group.